Eksperter: Amazon vil udløse dansk butiksdød på nettet

Danske netbutikker, der ’blot’ sælger varer, vil blive udryddet i stor stil, når Amazon kommer og kan konkurrere på pris og logistik. Man er nødt til at specialisere sig for at overleve, lyder rådet fra branchekendere.

Carsten Schmidt, direktør for Skatepro, har bygget en solid forretning op omkring nogle få kategorier af produkter, som til gengæld kan dyrkes intenst. Med salg i 25 lande er Amazon allerede en konkurrent. Foto: Mads Frost

Først kom butiksdøden blandt de fysiske butikker i Danmark. Nu vil samme skæbne ramme mange af netbutikkerne.

Sådan lyder vurderingen fra en ekspert i e-handel, som både følger danske netbutikker og de store, globale konkurrenter såsom Amazon tæt.

»Jeg tror, at alle de små, klassiske webshops er lukkede om tre til fem år. Alle dem, som ikke har noget unikt at tilbyde, har ingen plads i markedet. Amazon vil komme med en skovl og fjerne dem nedefra,« siger Klaus Andersen, direktør for YouWe, der hjælper netbutikker med it-integration, men som også rådgiver danske virksomheder om at komme på Amazons platform i udlandet.

Samme analyse, om end mere optimistisk, kommer fra Lars Hedal, direktør for Hesehus, der som rådgiver og it-leverandør også har berøring med en stor del af den danske e-handel.

»Hvis man bare sælger varer på nettet og ikke gør en forskel, så har man ikke rigtig en fremtid. Det gælder uanset om Amazon er i Danmark, men Amazon sætter det hele på spidsen. Man er nødt til at være sindssyg skarp,« siger Lars Hedal.

Vi har kigget rigtig meget på det danske marked, men vi har måtte sande, at Danmark er bagefter Sverige og Norge på ecommerce-virksomheder.

Martin Welna, Verdane

Hos Martin Welna, som leder den danske afdeling af kapitalfonden Verdane, har jagten på gode, danske netbutikker at investere i været en skuffelse. Fonden, som blandt andet har investeret i den hurtigt voksende svenske netbutik Boozt, oplever ikke, at danske netbutikker for alvor rykker i forhold til i vores nabolande.

»Vi har kigget rigtig meget på det danske marked, men vi har måtte sande, at Danmark er bagefter Sverige og Norge på ecommerce-virksomheder. Hvis man sidder som ung iværksætter, så tror jeg, at der er plads til at lave flere i Danmark, for vi kan i hvert fald se, at Sverige og Norge er væsentligt længere fremme,« siger Martin Welna, principal hos Verdane.

Der mangler skala og vækst hos de danske forsøg på at udfordre Amazon på ’egen banehalvdel’, altså ikke ved at satse på smalle nicher, vurderer han.

»Når jeg ser på, hvor mange vi har investeret i i Sverige, som klarer sig rigtig godt, og kigger på Danmark, så spørger man sig selv, hvorfor der ikke er flere. Der er virkelig ikke ret mange,« siger Martin Welna.

Online-handel bliver prismæssigt et ræs mod bunden, og mange er ikke kommet til den erkendelse endnu.

Klaus Andersen, YouWe

Der er dog mange eksempler på selskaber, der gør alt det rigtige og er godt forberedt på konkurrencen, mener Lars Hedal.

»Hvis man dyrker en niche, hvor man virkelig kan kæle for området og være de bedste til rådgivning – så kan man noget, som Amazon ikke kan. Et selskab som Skatepro bliver ikke væltet af markedet af Amazon, for Amazon vil aldrig kunne gøre det samme som dem og være fagnørder,« siger han.

Også Babysam, Unisport og Matas er gode eksempler, mener han og fremhæver muligheden for at få levering samme dag fra Matas’ netbutik, hvis man bor i Storkøbenhavn.

»Man kan altså godt konkurrere mod Amazon på leveringstid. Det kræver bare, at man virkelig presser sig selv,« siger Lars Hedal.

Har man som netbutik omvendt levet højt på, at man kunne tilbyde varer billigt i forhold til de fysiske butikker, vil en konkurrent som Amazon være rigtig dårligt nyt, vurderer Klaus Andersen.

»Sælger du for eksempel lamper på nettet, har du redet på den bølge, som gav butiksdød hos de fysiske butikker. Men nu er det dem selv, som står for skud. For online-handel bliver prismæssigt et ræs mod bunden, og mange er ikke kommet til den erkendelse endnu,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også