Erhverv

Kapitalfonde skubber BabySam videre til en ny ejer

BabySam overtages af et familieejet selskab, der nu vil fokusere kæden på salg til danske forbrugere i et presset detailmarked.

BabySam har 30 butikker med salg af babyudstyr rundt om i Danmark. Arkivfoto: Joachim Ladefoged

Efter flere års salgsproces slipper to kapitalfonde den danske detailkæde BabySam. Selskabet overtages af en medejer, der med en ny strategi vil fokusere på det danske marked for babyudstyr.

Siden 2008 har kapitalfondene Polaris og AAC Capital været hovedaktionærer i BabySam med nu 30 danske butikker, egen webshop og produktionsvirksomhed. Før overtagelsen var kædens butikker ejet af lokale forhandlere.

Vi er glade for, at vi kan overdrage en velfungerende virksomhed til en ny ejer.

Jan Johan Kühl, ledende partner i Polaris

En af de daværende store forhandlere med en stribe butikker, familien Jalsøe på Frederiksberg, har siden været medejer af BabySam. Familien overtager nu alle aktier i det danske detailselskab, der omsætter for ca. 500 mio. kr.

Gennem selskabet Alt til Barnet Holding ApS, der har en egenkapital på 193 mio. kr., bliver familien Jalsøe nu eneejer af BabySam. Ingen af parterne vil oplyse, hvad købsprisen eller betingelserne i handlen er.

Udviklingen i BabySam
  • I regnskabsåret 2018/19 kom BabySam ud med en vækst på 7 pct. i omsætningen til over 500 mio. kr., mens driftsresultatet faldt til 14 mio. kr. mod 34 mio året før.
  • Coronakrisen i foråret ramte også selskabet med babyudstyr, da salget stort set stod stille i en periode.
  • BabySam forventer dog at komme ud med regnskabsåret 2019/20, der afsluttes ved udgangen af september, med et positivt driftsresultat.
  • Adm. direktør Kenneth Nørgaard fastslår, at omsætningen er faldet med et par procent og ligger 50 mio. under budgettet, som blev lagt før coronakrisen.

Bag køberselskabet står de tre brødre, Peter, Anders og Christian Jalsøe. Ud over ejerandelen i BabySam har deres familieselskab også bl.a. ejendomsinvesteringerne og andre aktiviteter.

De tre brødre ønsker ikke i forbindelse med handlen med BabySam at give interview eller udtale sig direkte til Finans. Men i en skriftlig kommentar til købet skriver Peter Jalsøe, som er adm. direktør i investeringsselskabet og bestyrelsesmedlem i BabySam, at der har været tæt samspil med Polaris og AAC om udviklingen af detailselskabet gennem årene.

Perioden har bl.a. budt på finanskrisen og siden hårdt pres på detailhandlen med øget onlinehandel samt mange lukkede butikker.

»Vi glæder os over at kunne drive BabySam videre som en dansk, familieejet virksomhed og bygge på det stærke strategiske fundament for at udfolde potentialet i forretningen og skabe lønsom vækst mange år fremover,« skriver Peter Jalsøe.

Polaris købte tilbage i 2008 BabySam, før finanskrisen ramte Danmark. Her var planen at tredoble kædens dengang 33 butikker samt vinde ind på både det svenske og norske marked.

Årrækken har dog budt på en periode med et tab på 600 mio. kr. i BabySam. De seneste år har der dog været vækst i salget og positive driftsresultater.

»Vi får nu en ejer med en langsigtet horisont. Der har været ambitioner om, at BabySam skulle tage del i en konsolidering i også Norge og Sverige. Men med dette nye ejerskab er fokus atter helt på Danmark og udviklingen af vores position her samt at bygge videre på bl.a. den digitale omstilling, som vi er i gang med,« siger adm. direktør i BabySam, Kenneth Nørgaard.

I 2017 hyrede kapitalfondene bag BabySam en investeringsbank til at køre salgsprocessen. Ledende partner i Polaris, Jan Johan Kühl, har dog tidligere i år og før coronakrisen fastslået, at et salg af BabySam trak længere ud end forudset for bare et år siden, og at 12 års ejerskab er unormalt længe for Polaris.

Men nu er handlen på plads. Heller ikke Jan Johan Kühl vil kommentere handlens detaljer, men erkender, at BabySam samlet set har været en dårlig investering for Polaris. Dog uden at han vil komme ind på konkrete beløb.

»Vi er lykkedes med på alle andre parametre at styrke BabySam operationelt og strategisk samt vende virksomheden fra en frivillig kæde til en moderne retailvirksomhed. Det er ikke nogen hemmelighed, at det økonomisk har været en dårlig investering for os. Men vi er glade for, at vi kan overdrage en velfungerende virksomhed til en ny ejer,« siger Jan Johan Kühl.

BRANCHENYT
Læs også