Erhverv

Velux skærer 550 stillinger væk i stor transformation

Et opgør med en lokalt forankret struktur sender Velux ud i en større fyringsrunde. 550 stillinger ryger i en omstrukturering, som dog også vil skabe nye stillinger.

Velux med topchef David Briggs i spidsen samler sin europæiske forretning i fire regioner. Manøvren koster flere hundrede Velux-ansatte jobbet. Foto: Gregers Tycho

550 stillinger forsvinder hos milliardvirksomheden Velux, som ruller en ny struktur ud globalt. For at sætte fart på væksten indfører Velux en regional struktur i organisationen, som i alt forgrener sig ud til salgsselskaber i 40 lande.

»Formålet er at gøre os hurtigere og mere effektive. Selvom vi har nogle gode digitale initiativer, tager det os for lang tid at rulle dem ud. En regional opdeling vil gøre os meget mere effektive, og det håber jeg, vil føre til mere vækst,« siger David Briggs, adm. direktør i Velux.

Virksomheden beskæftiger i dag omkring 11.500 medarbejdere globalt. 130 af de 550 stillinger, der forsvinder, ligger i Danmark.

Velux kort fortalt
  • Velux er ejet af VKR Holdings, hvis historie går tilbage til 1941, da Villum Kann Rasmussen grundlagde virksomheden under navnet V. Kann Rasmussen og Co.
  • VKR-koncernens mest kendte brand er Velux, som producerer ovenlysvinduer primært til private hjem. Men i 2012 bevægede Velux sig også ind på det kommercielle segment og sælger ovenlysmoduler til erhvervsbyggerier og offentlige byggerier.
  • Velux oplyser ikke samlede regnskabstal, men er den største bidragsyder til VKR-koncernen, som i 2019 omsatte for 21,6 mia. kr.
  • Velux sælger sine produkter på mere end 40 markeder og har produktion i ti lande: Danmark, Tyskland, Frankrig, USA, Ungarn, Slovakiet, Polen, Tjekkiet, Kina og Litauen.

Annonceringen af omstruktureringen kommer dagen efter, at Velux meldte en lukning af en dansk fabrik med 130 ansatte ud. Det betyder, at 680 stillinger samlet set bliver nedlagt.

Dog planlægger Velux samtidig at oprette 200 nye stillinger, hvor virksomheden bl.a. leder efter specialister inden for digital marketing.

Velux vil fremover være opdelt i fire regioner i Europa i stedet for at være opdelt med lokale ledelser i 25 lande. Velux’ salgsselskaber i resten af verden, som bl.a. omfatter Kina og USA, vil fortsætte med at være mere lokalt ledet.

»Historisk er Velux bygget op over knap 80 år ved at etablere et selskab i hvert land med en adm. direktør, der har bygget et team op omkring sig fra bunden,« siger David Briggs.

Det betyder ifølge topchefen, at der er et ledelseslag inden for bl.a. finans, marketing og salg på hvert marked. Hele det øverste ledelseslag i hvert land vil Velux fjerne, og beslutningerne vil i stedet blive taget på et regionalt niveau for at gøre virksomheden mere simpel.

David Briggs understreger, at de nye planer intet har med coronakrisen at gøre, da virksomheden har klaret sig pænt igennem krisen.

Velux’ omstrukturering og fyringer kommer kun få dage efter, at industrikæmpen Grundfos annoncerede en lignende øvelse, der koster 600 medarbejdere jobbet.

Ifølge Flemming Poulfelt, professor emeritus i ledelse ved Copenhagen Business School, sker det for mange virksomheder, at man ikke har tænkt infrastrukturen og processerne helt igennem, når man vokser.

»Efterhånden får man mange datterselskaber med lokale ledelser, og så samler man dem i regioner for at blive mere effektiv og udnytte stordriftsfordele,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også