Erhverv

Ørsted vil lave ny brintfabrik i Holland

Ørsted er gået sammen med Norske Yara om en brintfabrik i Holland, som kan stå klar i 2024, hvis parterne kan få økonomien til at hænge sammen.

Ørsted vil bygge et stort analyseanlæg i Holland, som skal producere brint ved hjælp af strømmen fra dets havvindmøller. Foto: (Lars Skaaning/POLFOTO/Arkiv)

Ørsted har slået pjalterne sammen med en markant industriaktør, som skal bane vejen for et stort brintanlæg. Dermed fortsætter det danske energiselskab sit sats på det boomende brintmarked.

Ørsted er gået sammen med norske Yara, en førende producent af gødning, om at opføre et elektrolyseanlæg i Holland til produktion af brint ved hjælp af strøm fra havvindmøller.

Dermed har den danske vindpioner nu anlæg på tegnebrættet i både Danmark, Tyskland, Storbritannien og Holland.

»Vores tese er, at grøn brint bliver konkurrencedygtigt med fossil brint inden for 10 år,« siger Anders Christian Nordstrøm, vice president og chef for brintaktiviteterne hos Ørsted.

»Vi har haft held med at drive cost ud af hele værdikæden inden for offshorevind. Det er noget af det, der også skal til her.«

Planen er at opføre anlægget i tilknytning til Yaras hollandske anlæg i Sluiskil, hvor der i dag produceres ammoniak ved hjælp af brint fra fossile brændsler.

Anlægget vil - hvis parterne kan få økonomien til at hænge sammen - få en effekt på 100 megawatt eller nok til at dække 10 pct. af kapaciteten på Yaras anlæg.

Partnerskabet er blot ét ud af en stribe, som Ørsted har søsat på det seneste.

I Danmark er et stort anlæg ved Avedøre, der vil kunne dække 30 pct. af brændstofforbruget i Københavns Lufthavn i 2030, på tegnebrættet, mens Ørsted i Tyskland og Storbritannien barsler med anlæg, som skal forgrønne to raffinaderier.

Med det hollandske samarbejde, som kan resultere i et driftsklart anlæg i 2024-2025, øger energiselskabet sin indsats på det nye forretningsområde, der af mange spås en stor fremtid, men hvor usikkerheden samtidig er stor.

HSBC, en international storbank, vurderer, at salget af brint - som bruges i CO2-tunge sektorer som kemikalier, transport og industri - kan syvdobles frem mod 2050.

Det fremgår af en analyse, som udkom tidligere på året.

Udviklingen er drevet af, at den megen vedvarende energi har sænket prisen på el, som bruges til at producere brint på elektrolyseanlæg.

Samtidig er grøn brint afgørende for at fortrænge CO2 i mange sektorer, som ikke umiddelbart kan elektrificeres - bl.a. flytransport. Det har fået ikke mindst EU til at vedtage nogle relativt ambitiøse mål for, hvor meget grøn brint der skal produceres.

»Et øget fokus på at nedbringe CO2-udledninger driver en fornyet interesse i CO2-fri ”grøn brint produceret ved hjælp af strøm fra vedvarende energi,« skriver HSBC i sin analyse.

Banken anslår, at grøn brint produceret på elektrolyseanlæg i dag er tre-fire gange dyrere end brint produceret ved typisk naturgas.

Men det skyldes i høj grad, at størstedelen af anlæggene i dag er på demonstrationsniveau.

»Industrien står på kanten af at kunne masseproducere elektrolyseanlæg, som gør det muligt at producere grøn brint - en dyr proces i dag - ved hjælp af standardisering og skala, som hurtigt kan drive omkostningerne ned,« skriver HSBC.

Mens Ørsteds kerneforretning, havvindmøller, ser ud til at møde tiltagende konkurrence i de kommende år, er brintmarkedet stadig på et umodent stadie.

Det betyder, at der er en unik mulighed for den eller de frontløbere, som får succes.

Ørsteds nuværende succes inden for havvind opstod især, fordi selskabet skruede op for sin satsning på den grønne energikilde på et tidspunkt, hvor resten af den europæiske energisektor var i knæ. Det gav adgang til særdeles attraktive projekter og et stort forspring.

Inden for brint ser konkurrencesituationen imidlertid ud til at være mere skrap lige fra start.

Både investorer såvel som industrielle aktører har i hvert fald fået øje på potentialet i brint.

Norske NEL, der laver elektrolyseanlæg og har store overskud til gode, er 24 mia. norske kr. værd.

Og alt fra olieselskaber til energiselskaber og aktører inden for industrigas, som Air Liquide, har annonceret planer inden for grøn brint.

Ifølge Anders Christian Nordstrøm, vice president og chef for brintaktiviteterne hos Ørsted, kan grøn brint blive »meget stort.«

»Det, der var lidt unikt med offshorevind, var, at det havde vi som vores legeplads sammen med nogle få andre i en periode,« siger han:

»På det her felt er andre store aktører også i gang. Så hastighed, og hvor dygtig man er til at få tingene til at ske, er vigtigt. Vi mener, at vi er dygtige. Men det må tiden vise.«

BRANCHENYT
Læs også