Danfoss lægger milliardforretninger sammen
Danfoss skal fremover bestå af tre forretningsben i stedet for fire. Samtidig vil den danske industrivirksomhed øge sin tilstedeværelse på de enkelte markeder efter succes med lokal tilgang i Kina.
Industrigiganten Danfoss går ind i en ny fase med en transformeret forretning, der fremover står på tre forretningsben i stedet for fire. Samtidig vil industrivirksomheden særligt på emerging markets sætte sig tungere med et regionalt setup.
Det fortæller Danfoss’ topchef i et interview med Finans.
Adm. direktør Kim Fausing lægger nu de to milliardforretninger Heating og Cooling sammen under et nyt forretningsben med navnet Danfoss Climate Solutions. Det er der gode, strategiske grunde til, lyder det fra Fausing.
»For det første vil vi gå efter den vækst, der ligger inden for komplette bæredygtige løsninger for både køle- og varmeområdet i bygninger, men også i forhold til fødevarer og opbevaring af fødevarer,« siger Kim Fausing og tilføjer:
»Mange af vores globale kunder vil gerne have så stærke partnere som muligt, så ved at kombinere de to segmenter kan vi bedre servicere vores kunder globalt.«
Danfoss er landets absolut største industrivirksomhed med en omsætning på 47 mia. kr. i det seneste årsregnskab. Med sammenlægningen af Heating og Cooling består Danfoss nu af de tre forretninger Danfoss Power Solutions, Drives og Danfoss Climate Solutions, som hver især udgør milliardforretninger.
Danfoss Power Solutions er hydraulikforretningen, som bliver udvidet betydeligt i starten af det nye år, når handlen med amerikanske Eaton forventeligt går endeligt igennem.
Alene den forretning kommer med integration af Eatons hydraulikben til at omsætte for 30 mia. kr., mens Climate Solutions bliver en forretning med ca. 20 mia. kr. i omsætning.
I lyset af de trends og megatrends, der er i verden, må man bare sige, at Danfoss aldrig har været mere relevant.
Det sidste forretningsben, Drives, står for løsninger inden for elektrificering af for eksempel biler, busser og skibe, og her forventer Fausing, at den nuværende omsætning på ca. 12 mia. kr. vil vokse markant de kommende år.
Det er et langsigtet fokus fra Danfoss-ledelsen, der har dannet grundlaget for den platform, som nu skal bringe Danfoss ind i en ny fase.
Foruden en offensiv opkøbsstrategi har Danfoss-ledelsen gennem de senere år både under den tidligere topchef Niels B. Christiansen og siden Kim Fausing arbejdet på at gøre forretningen mindre kompleks og mere effektiv, og sammenlægningen af Heating og Cooling er sidste del af den øvelse.
Med klimaet øverst på dagsordenen flere steder i verden har Danfoss tiden med sig, og den nye konstruktion er ifølge Kim Fausing et spørgsmål om at gøre Danfoss klar til at tage markedsandele i hele verden.
»I lyset af de trends og megatrends, der er i verden, må man bare sige, at Danfoss aldrig har været mere relevant. Grøn, bæredygtig teknologi og løsninger, der reducerer emissioner, har virkelig momentum,« siger Kim Fausing.
Den nye fase, som Danfoss går ind i, omfatter også et mere lokalt fokus på særligt emerging markets. Danfoss har haft stor succes med sit setup i Kina, hvor den danske industriforretning har været stærkt tilpasset lokale forhold.
»Du er nødt til at have en meget mere regional tilgang. USA, Europa, Kina og Asien gør ting på forskellige måder. Vi flytter nu endnu tættere på hver af de enkelte regioner for at være så lokale som muligt og tilpasse de tilbud, Danfoss har,« forklarer Kim Fausing.
Jürgen Fischer, som står i spidsen for Danfoss Cooling, bliver ny chef for Danfoss Climate Solutions, mens Lars Tveen, direktør for Danfoss Heating, får ansvar for emerging markets. Det nye setup træder i kraft fra årsskiftet.