Erhverv

Færre kunder i hver butik skræmmer ikke – men branchen venter på de endelige krav

Nye krav til detailhandlen virker ikke alarmerende for Coop. Men djævlen ligger i de detaljer, som ikke er meldt ud endnu.

Artiklens øverste billede
Det har endnu ikke været et problem at leve op til de kvadratmeterkrav, som nu bliver skærpet i store butikker, fortæller Coop. Foto: Sine Fiig.

Jagten på flæskesteg og gaver skal foregå med mere afstand end i dag. Efter stabilt høje smittetal har regeringen skærpet kravene til detailhandlen i hele landet, så der fremover må være færre kunder i butikkerne end i dag.

Men det bliver ikke en voldsom ændring i antallet af kvadratmeter pr. kunde, og derfor er reaktionen hos supermarkedskæmpen Coop afdæmpet.

»Vi tror, at det i praksis ikke får den store betydning. For vi har endnu ikke ramt det loft, som gælder i dag,« siger Lars Aarup, kommunikationsdirektør i Coop, som driver blandt andet Kvickly, Superbrugsen og Fakta.

De nye kvadratmeterkrav er til at håndtere, for de kræver ikke så meget mere end en lommeregner og nye skilte.

Det bliver en ny type restriktion, nemlig ensretning af kunderne i store butikker over 2.000 kvm, der skal bruges kræfter på. Detaljerne er ikke meldt ud endnu af myndighederne.

»Det tager tid at implementere den slags, så jo før, de kan sende kravene, jo bedre. Vi har før prøvet, at de kom under et døgn før, de skulle træde i kraft,« siger Lars Aarup.

Også hos DI er fokus på ensretningen, for det er ikke en stor ændring, der er på vej med de nye pladskrav.

Til gengæld kan ensretningen ende med at blive noget bøvl, hvis ikke kravene bliver formuleret fleksibelt nok, mener Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør for DI Handel.

»Vi har meldt ind, at det er vigtigt, at der bliver taget hensyn til, at butikkerne er meget forskellige. Det, som giver mening ét sted, giver ikke nødvendigvis mening et andet sted,« siger hun.

Hun håber, at der ikke kommer flere krav til detailhandlen, som i forvejen har skullet bruge mange kræfter på nye restriktioner gennem coronakrisen.

»Vi er enige i, at vi skal have begrænset smittespredningen. Når det er sagt, så har detailhandlen allerede taget rigtig mange initiativer, og de er allerede pålagt mange restriktioner. Så det er rigtigt vigtigt, at det ikke bliver for byrdefuldt for detailhandlen, og at restriktionerne bliver så kortvarige som overhovedet muligt,« siger Sidsel Dyrholm Holst.

Samme melding kommer fra Dansk Erhverv, der ærgrer sig over flere stramninger i detailhandlen.

»Detailhandlen har allerede gjort og gør meget for at sikre en tryg oplevelse for ansatte og kunder. Vi har lige afviklet årets travleste dag, nemlig black friday. Det er sket med stor tilfredshed efter de gældende regler, derfor er det en skam, at der nu skal strammes yderligere op,« udtaler Brian Mikkelsen, adm. direktør for Dansk Erhverv.

En måde at hjælpe sig selv og andre er at handle uden for myldretiden, lyder meldingen fra Coop.

»Vi opfordrer til, at man handler før klokken 15 eller efter klokken 18, for så er der færre i butikkerne,« siger Lars Aarup.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.