Erhverv

Boeing 737 Max-flyet går på vingerne efter 20 måneders karantæne

Boeing gør klar til relancering af flyet 737 Max, der fik globalt flyveforbud efter to styrt. Der er enorme summer på spil for Boeing, der derfor ruller stor PR-kampagne ud.

Boeing 737 Max-fly på stribe. I 20 måneder har de måtte stå stille på jorden, til flyselskabernes store fortrydelse. Foto: Bloomberg/David Ryder

Det skulle have været den nye arbejdshest i Boeings udvalg af fly til flyselskaberne – en moderniseret, brændstoføkonomisk udgave af den uhyre populære Boeing 737, der var verdens mest solgte fly.

Men 737 Max, som flyet blev døbt, blev i stedet et skandalefly, som efter to styrt på fire måneder og samlet 346 dødsfald fik globalt flyveforbud i marts 2019.

Nu er flyet tilbage i en modificeret version, der skal suppleres med ny træning af piloterne. Onsdag den 2. december flyver et 737 Max for første gang i 20 måneder med passagerer, som ikke er fra flybranchen. Det skriver Reuters.

Flyveturen bliver for journalister, som en del af en kæmpemæssig PR-kampagne, Boeing ruller ud i et forsøg på at genskabe tilliden til flytypen. Selskabet har blandt andet oprettet en krisestab, der døgnet rundt skal følge alle flyvninger og reagere på selv de mindste uregelmæssigheder, når 737 Max-flyene igen bliver sendt i luften regelmæssigt.

Flyveforbuddet blev løftet i november af de amerikanske myndigheder, og første ruteflyvning med et 737 Max finder sted den 29. december. Det sker på et tidspunkt, hvor flyindustrien er banket i knæ af coronapandemien, og Boeing derfor er ramt af både corona-effekten og af skandalen med 737 Max-flyene.

En vellykket relancering af 737 Max-flyene er derfor essentiel for selskabet, som har solgt 737 Max-fly for over 600 milliarder kroner. Hvis ikke passagerer – og dermed flyselskaberne – er trygge ved flyene, kan det blive meget dyrt for Boeing, som er i indædt konkurrence med europæiske Airbus.

Seneste kvartal bød på et driftsunderskud på 29,7 mia. kr. hos Boeing, som også har varslet fyringer af yderligere 7.000 ansatte. Dermed er omkring 30.000 ansatte skåret væk siden 737 Max-skandalen brød ud, hvilket svarer til knap en femtedel af alle ansatte.

Forklaringen på de to styrt var en funktion i flyenes software, som automatisk trak flyet nedad mod jorden, hvis en sensor viste, at flyet var på vej for stejlt opad. Det var indført, fordi større motorer ændrede på flyets opførsel, men Boeing solgte det nye fly på, at man ikke skulle træne piloterne fra den klassiske 737 til en ny model. Derfor skulle softwaren gribe ind, hvis piloterne blev overraskede over flyets reaktion.

Men sensoren, der måler flyets vinkel i luften, kan blive ødelagt i luften, og Boeing havde ikke lagt en backup-løsning ind, eller fortalt piloterne om konceptet med softwaren, der selv trækker flyets snude ned mod jorden.

Siden er det blevet afdækket, at Boeing og myndighederne, der godkendte flyet, ignorerede flere faresignaler undervejs.

Familierne til dem, der mistede livet i de to flystyrt, har klaget over Boeings relancering af 737 Max og mener, at det er for tidligt. Der mangler stadig en fuldstændig undersøgelse af det andet flystyrt i marts 2019, lyder argumentet.

BRANCHENYT
Læs også