Erhverv

Dansk skobrand er solgt for anden gang indenfor to år

Det hurtigtvoksende skomærke Shoe the Bear, der blev stiftet i 2007, har igen skiftet ejere.

Shoe the Bear blev stiftet af Thomas Frederiksen og Jakob Fuglsang i 2007. Foto: Screenshot.

Det populære danske skomærke Shoe the Bear, der har solgt sko for millioner på nettet, er for anden gang på bare to år blevet solgt.

Første gang var i 2018, hvor Shoe the Bears stiftere, Thomas Frederiksen og Jakob Fuglsang, solgte deres hurtigtvoksende brand til modeselskabet Soya Concept. Denne gang er det så det aarhusianske selskab Woden, der har overtaget Shoe the Bear, skriver Retail News.

»Vi har overtaget et stærkt brand, der kan styrke vores position på det engelske marked og understøtte vores strategi om at udvide vores produktsortiment,« siger Carsten Holm, direktør i Woden, til mediet.

Efter flere år med underskud og udfordringer med at holde styr på udgifterne har Woden, der ligesom Shoe the Bear producerer sko, de seneste år ifølge Carsten Holm gennemgået en større forandring. Det resulterede forrige år i, at det aarhusianske brand - efter to år med underskud - formåede at levere et overskud på 2 mio. kr. efter skat.

»Det har altid været et mål for mig at nå hertil. Det er klart, at vi som nyetableret virksomhed har været igennem en periode, hvor vi har skullet gøre mange ting selv. Der er ikke nogen, som kommer og gør det for en, når man starter fra bunden. Det har været en hård proces, og ambitionen har hele tiden været at få større seriøsitet ind i firmaet,« udtalte Carsten Holm tidligere på året.

Ifølge Retail News fortsætter Shoe the Bear, der blev stiftet i 2007, under eget navn, mens virksomhedens fire medarbejdere bliver fremover en del af Wodens hovedkontor på havnen i Aarhus.

Ifølge Shoe the Bears seneste regnskab for 2018/2019 havde skofirmaet et underskud på over 4 mio. kr. efter skat, mens også selskabets egenkapital blev tabt.

Da Thomas Frederiksen og Jakob Fuglsang solgte Shoe the Bear til Soya Concept i 2018, indbragte salget makkerparret 45 mio. kr.

Det oplyses ikke, hvad selskabet denne gang er solgt for.

Woden blev stiftet i 2013 af Peter Hildebrandt og Carsten Holm og vil de kommende år fokusere på en række bæredygtige tiltag. Bl.a. har selskabet investeret i et garveri på Island, der kan garve fiskeskind til skoproduktion for virksomheden. På den måde kan brandet ifølge Carsten Holm producere sko af spildfisk fra fødevareproduktion og energi fra øens varme kilder.

På verdensplan har selskabet omkring 1.000 fordelt over 25 lande.

Størstedelen af selskabets produktion foregår i Vietnam.

BRANCHENYT
Læs også