Erhverv

Henrik Lind har solgt sin andel i Molslinjen

Henrik Lind glæder sig over at have solgt sin ejerandel af Molslinjen til kapitalfonden EQT.

Artiklens øverste billede
Henrik Lind grundlagde Danske Commodities, som han senere solgte i en milliardhandel. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Den aarhusianske erhvervsmand Henrik Linds tid som medejer i Molslinjen lakker mod enden.

Henrik Lind, der ejer mellem 15 og 20 pct. af Molslinjen, har nemlig solgt sin ejerandel i forbindelse med Polaris' salg af Molslinjen til svenske EQT.

Det bekræfter han over for Finans.

»Jeg kan bekræfte, at vi også har solgt vores ejerandel som en del af transaktionen. Vi har været glade for at være aktionærer i Molslinjen, og vi er glade for at være med til at sælge rederiet til en stærk og langsigtet ejer,« skriver Henrik Lind.

Kapitalfonden Polaris har ejet Molslinjen, siden de sammen købte selskabet af børsen i 2015. Dengang var der ikke helt enighed blandt parterne, der rent faktisk var ude i en form for budkrig om rederiet.

Det endte dog med et fælles ejerskab, men det resulterede samtidig i en gruppe af vrede mindretalsaktionærer, som mente, at det var blevet tvangsindløst til en for lav pris. Det fik de i 2019 rettens ord for, at de var blevet.

Henrik Lind har sammen med Polaris solgt sin ejerandel til svenske EQT. Foto: Gregers Tycho

Med salget er en længere proces med at sælge Molslinjen nu afsluttet. Ifølge Finans’ oplysninger blev salget af Molslinjen skrinlagt i foråret pga. coronanedlukningen. På dette tidspunkt havde en håndfuld investorer ifølge Finans' oplysninger et bud på færgerederiet.

De potentielle købere var gået i gang med due dilligence-processen, der er en systematisk gennemgang og undersøgelse af alle virksomhedens forhold. I marts var det derfor ventet, at rederiet ville være solgt omkring påske.

Molslinjen har været igennem en rivende udvikling, siden kapitalfonden Polaris sammen med erhvervsmanden Henrik Lind købte selskabet af børsen i 2015.

Der er blevet investeret i nye færger, der er overtaget flere færgeruter til mindre danske øer samt til Bornholm. Endelig er der også blevet satset på busser, som går under navnet Kombardo Expressen. Busruterne udgør i dag 10 pct. af omsætningen.

I 2019 gav de mange investeringer for alvor gav afkast, og overskuddet blev mere end fordoblet til 334 mio. kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.