Erhverv

Henrik Lind har solgt sin andel i Molslinjen

Henrik Lind glæder sig over at have solgt sin ejerandel af Molslinjen til kapitalfonden EQT.

Henrik Lind grundlagde Danske Commodities, som han senere solgte i en milliardhandel. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Den aarhusianske erhvervsmand Henrik Linds tid som medejer i Molslinjen lakker mod enden.

Henrik Lind, der ejer mellem 15 og 20 pct. af Molslinjen, har nemlig solgt sin ejerandel i forbindelse med Polaris' salg af Molslinjen til svenske EQT.

Det bekræfter han over for Finans.

»Jeg kan bekræfte, at vi også har solgt vores ejerandel som en del af transaktionen. Vi har været glade for at være aktionærer i Molslinjen, og vi er glade for at være med til at sælge rederiet til en stærk og langsigtet ejer,« skriver Henrik Lind.

Kapitalfonden Polaris har ejet Molslinjen, siden de sammen købte selskabet af børsen i 2015. Dengang var der ikke helt enighed blandt parterne, der rent faktisk var ude i en form for budkrig om rederiet.

Kampen om Molslinjen
  • Juli 2015: Polaris meddeler, at den har sikret sig tilsagn om at overtage 76 pct. af aktierne i Molslinjen. Ved samme lejlighed fremlægger kapitalfonden et købstilbud på 34 kr. per aktie og meddeler, at planen er at afnotere selskabet.
  • Juli 2015: Henrik Lind, der blandt andet har stiftet Danske Commodities, indleder en priskrig om de resterende aktier i Molslinjen og tilbyder 40 kr. per aktie. Senere matcher Polaris det bud.
  • December 2015: Polaris, som nu sidder på godt 80 procent af aktierne, ansøger fondsbørsen om at få Molslinjen afnoteret på fondsbørsen i København. Fondsbørsen imødekommer ønsket, som dog helt fra starten har mødt protester fra en række mindretalsaktionærer.
  • April 2016: Afnoteringen bliver udskudt i ellevte time efter en klage fra mindretalsaktionærerne til Erhvervsankenævnet.
  • Juni 2016: Polaris og Henrik Lind slår sig sammen og etablerer et fælles holdingselskab, der ejer 90,01 procent af aktierne og stemmerettighederne i Molslinjen. Det giver mulighed for at tvangsindløse de resterende aktionærer. Det sker i oktober 2016, efter at Erhvervsankenævnet afviser klagen fra mindretalsaktionærerne.
  • Januar 2017: Mindretalsaktionærerne, som har fået tvangsindløst deres aktier, går sammen og får retten til at iværksætte en uafhængig vurdering af indløsningskursen, som de mener er for lav.
  • Juni 2019: En gruppe småaktionærer får medhold i, at deres aktier blev blev tvangsindløst til for lav en pris. Kapitalfonden Polaris og Henrik Lind skal derfor betale op med 22 mio. kr. til Molslinjens tidligere minoritetsaktionærer.

Det endte dog med et fælles ejerskab, men det resulterede samtidig i en gruppe af vrede mindretalsaktionærer, som mente, at det var blevet tvangsindløst til en for lav pris. Det fik de i 2019 rettens ord for, at de var blevet.

Handlen skal godkendes af konkurrencemyndighederne, og det er ventet, at salget bliver endeligt gennemført i begyndelsen af 2021. Parterne vil ikke oplyse prisen.

Med salget er en længere proces med at sælge Molslinjen nu afsluttet. Ifølge Finans’ oplysninger blev salget af Molslinjen skrinlagt i foråret pga. coronanedlukningen. På dette tidspunkt havde en håndfuld investorer ifølge Finans' oplysninger et bud på færgerederiet.

De potentielle købere var gået i gang med due dilligence-processen, der er en systematisk gennemgang og undersøgelse af alle virksomhedens forhold. I marts var det derfor ventet, at rederiet ville være solgt omkring påske.

Molslinjen har været igennem en rivende udvikling, siden kapitalfonden Polaris sammen med erhvervsmanden Henrik Lind købte selskabet af børsen i 2015.

Der er blevet investeret i nye færger, der er overtaget flere færgeruter til mindre danske øer samt til Bornholm. Endelig er der også blevet satset på busser, som går under navnet Kombardo Expressen. Busruterne udgør i dag 10 pct. af omsætningen.

I 2019 gav de mange investeringer for alvor gav afkast, og overskuddet blev mere end fordoblet til 334 mio. kr.

Læs også
Top job