Erhverv

Det har været et rigtig godt år for Porsche og den nye elbil

Porsche Taycan strøg direkte ind på listen over mest solgte elbiler i Danmark i 2020 - men den ramte alligevel ikke helt rekordsalg herhjemme som i Norge.

Porsches første elbil, Taycan, blev tilgængelig på det danske marked i januar 2020. Foto: PR/Porsche

Meget tyder på, at den grønne omstilling er kommet for at blive. Flere virksomheder forsøger sig med bæredygtige og Co2-venlige løsninger, og elbilerne har sjældent været så populære hos danskerne, som de er nu. Derfor har flere bilproducenter givet sig i kast med deres egen version af den klimavenlige bil - og Porsche er ikke nogen undtagelse.

Porsche Taycan blev introduceret i starten af 2020, og på trods af coronakrisen, har bl.a. de norske forhandlere af luksusbilmærket, kunne berette om rekordsalg og en stigning i omsætning på mere end 100 pct. Det kunne norske Dagens Næringsliv fortælle ved indgangen til det nye år.

Herhjemme i Danmark er det også gået godt - rigtigt godt - men ikke helt så godt som hos vores norske naboer.

»Det har været et rigtig godt år hos Porsche Danmark. Vi har haft en markant fremgang i salg, særligt efter vi introducerede Taycan. Vi har solgt mere end 250 Taycans i Danmark indtil videre og ligger allerede som nummer ni på listen over solgte elbiler,« fortæller Peter Jurland, der er PR- og marketing manager i Porsche Danmark.

Han understreger, at man hos Porsche har været meget bekymrede for salget, da coronakrisen brød ud, men at bilmarkedet hurtigt løftede sig, og at man faktisk oplevede en stor efterspørgsel på bl.a. elbilen Porsche Taycan. Det mener man skyldes, at den er blevet prissat »rigtigt fra starten af« og at man har udviklet en »banebrydende teknologi.«

»Den grønne omstilling er vigtig for Porsche, og man har gjort meget ud af at kombinere netop det med luksusbilen. Der er blevet oprettet en helt ny fabrik, så vi kunne få en co2-neutral produktion, og så har man udviklet en helt ny teknologi, der bl.a. gør opladningen af bilen meget hurtigere,« siger han.

At de danske forhandlere så ikke helt rammer norske salgshøjder, giver egentlig meget god mening, forklarer han.

»Norge har et helt andet luksusmarked end vi har her i Danmark. Især når det kommer til grøn omstilling. Der er f.eks. ikke registreringsafgift på elbiler i Norge. I Danmark skulle man i 2020 betale 20 pct. af den almindelige registreringsafgift,« siger Peter Jurland.

Og registreringsafgiften for elbiler i Porsches segment kommer altså til at stige fremadrettet. Ifølge SKAT’s overblik over satser, vil registreringsafgiften på elbiler i 2021 stige til 65 pct. af den almindelige registreringsafgift.

Den billigste Porsche Taycan koster lige under en mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også