Privatøkonomi

Så meget stiger eller falder prisen på nye biler fra nytår

En ny aftale om fremtidens bilafgifter aflyser store prisstigninger på elbiler, så nogle faktisk falder i pris, mens benzin- og dieselbiler bliver dyrere fra nytår. Se effekten af aftalen her.

De hurtige og dyre biler bliver dyrere - både som elbil og benzinbil. En eldrevet Porsche Taycan stiger for eksempel med 262.200 kr. i afgift efter nytår.

Der skal være mindst 775.000 grønne biler på de danske veje i 2030, og derfor bliver en række ellers planlagte stigninger i afgiften på el- og opladningshybrid-biler nu aflyst.

Sammen med støttepartierne i rød blok har regeringen fredag eftermiddag fremlagt den plan, der skal gøre danskernes bilpark mindre fossildrevet. Men det betyder også, at prisen stiger på benzin- og dieselbiler – det skal nemlig være med til at finansiere det hul, som opstår, når langt flere køber biler med næsten ingen afgift.

Køber man en klassisk benzinbil til mellem 200.000 og 400.000 kr. vil stigningen i registreringsafgift efter nytår ligge på op til 3.100 kr., altså ikke en stor stigning i procent. Men en mikrobil til 100.000 kr. vil få hævet afgiften med 5.100 kr., hvilket hænger sammen med, at der i dag er en række fradrag for de helt billige biler, som altså bliver reduceret.

Er man mere til de helt hurtige og dyre biler, der slubrer meget benzin, kan man se frem til en større ekstraregning. I eksemplerne fra Skatteministeriet bliver sportsvognen Ford Mustang således 87.200 kr. dyrere efter nytår og lander på 811.500 kr.

I dag betaler elbiler en registreringsafgift på 20 pct. – med et stort bundfradrag, så biler til under 400.000 kr. stort set ingen afgift betaler. Det skulle stige til 65 pct. og uden bundfradrag, hvis der ikke kom en ny aftale. Og med den nye plan for bilafgifterne er det endt med, at elbiler generelt lander på cirka samme niveau som i dag, alt afhængigt af pris og type.

Som skemaet herunder viser, bliver en Porsche Taycan markant dyrere, en stigning på 262.300 kr., mens en Tesla Model 3 bliver 14.100 kr. billigere end i dag.

Mest gevinst er der til fremtidige ejere af en plug-in-hybrid, som generelt bliver billigere – selvom det er omdiskuteret, om den type af biler reelt er så klimavenlige, som de giver sig ud for. En Mercedes i E-klassen som opladsningshybrid, der i dag koster 651.900 kr., vil falde med hele 129.900 kr. i afgift.

Alle eksemplerne er afhængige af hvilken model og hvor meget udstyr, man køber en bil med, og skal således kun ses som en rettesnor, bemærker Skatteministeriet.

Læs også