Politik

Aftalen er på plads: 775.000 el- og hybridbiler i Danmark i 2030

Regeringen har sammen med en række aftalepartier indgået en aftale om en "grøn vejtransportaftale".

Arkivfoto: Valdemar Ren/ritzau scanpix

Regeringen har sammen med sine støttepartier indgået en aftale om en ”grøn vejtransportaftale”.

Aftalen betyder en målsætning om 775.000 el- og hybridbiler på de danske veje i 2030. Det er mere end regeringens tidligere forslag om 600.000 elbiler på vejene i 2030.

Regeringen skønner med den nye aftale, at den vil give en samlet CO2-reduktion på 2,1 mio. tons, når ændringerne er fuldt indfaset i 2030.

»Vi bruger 2,5 mia. kr. af det grønne råderum til at investere i aftalen,« lyder det fra finansminister Nicolai Wammen på et pressemøde fredag.

Regeringens støttepartier samt Klimarådet havde på forhånd ønsket en million el- og hybridbiler på de danske veje i 2030. Det er regeringens ambition at nå det mål, meddeler skatteminister Morten Bødskov, omend finansieringen og de konkrete tiltag i aftalen foreløbig kun rækker til 775.000 biler.

I 2025 vil partierne vurdere aftalen og muligvis tage nye initiativer, der kan muliggøre flere elbiler på vejen. Regeringen vil ifølge aftalen også på EU-niveau »arbejde for at få vedtaget et stop for salg af fossile biler i 2030«.

»Aftalepartierne er enige om, at et stop for salg af nye diesel- og benzinbiler senest fra 2030 vil være et vigtigt skridt på vejen mod en grøn transportsektor,« skriver regeringen i aftalen, hvor man også noterer sig, at »et decideret forbud mod indregistrering og salg af nye diesel- og benzinbiler i Danmark vil dog ikke være lovligt i henhold til gældende EU-ret«.

Aftalen er indgået uden støtte fra Folketingets borgerlige partier. De Konservative forlod ifølge partiets erhvervsordfører Mona Juul forhandlingerne, fordi man var kritisk over for finansieringen. Konservative havde ønsket en aftale om én mio. elbiler i 2030.

Dansk Folkepartis færdselsordfører Dennis Flydtkjær er heller ikke begejstret for aftalen.

»Højere bilafgifter på vej til danskere, der bor i landdistriker, og som har brug for en bil, så man kan komme på arbejde. Man glemmer, at mange har brug for en bil for, at hverdagen kan hænge sammen. Ikke hvad vi har brug for,« skriver han på Twitter.

Med den nye aftale følger også en omlægning af bilafgifterne, så registreringsafgifterne fremover vil baseres delvis på bilens udledning af drivhusgasser. Det betyder, at ejerafgiften og udligningsafgiften forhøjes, og at vejafgiften på tung trafik også omlægges.

Enhedslisten, som er med i den aftale, der blev præsenteret fredag, kalder aftalen for »god, men ikke nok«. Partiet glæder sig dog over, at det med de nye afgifter i højere grad vil blive de mest forurenende biler, der betaler den højeste pris.

Personbiler står for ca. 13 pct. af Danmarks årlige CO2-udledning svarende til 7,0 mio. tons. Eksperter har peget på, at det ikke nytter specielt meget at sende flere elbiler på vejene, hvis ikke antallet af benzin- og dieselbiler samtidig falder.

Skatteministeriet vurderer, at der i dag er omkring 40.000 el- og hybridbiler i Danmark. Den såkaldte elbilskommission konkluderede i september, at CO2-reduktionen ved 750.000 grønne biler i 2030 blot ville være 0,9 tons ekstra om året i forhold til, hvis man ikke gjorde noget politisk for at øge salget.

Kommissionens formand, Anders Eldrup, beskrev klimagevinsten som »beskeden«, men dog alligevel nyttig. For selv om CO2-reduktionen ikke batter voldsomt i 2030, bliver den større, jo længere tid, der går, lød argumentet.

Hele aftalen om ”grøn omstilling af vejtransporten” kan læses her.

Lyt også til Jyllands-Postens podcast Bilradio:

BRANCHENYT
Læs også