Group 88 har tabt 25 mio. kr. på coronakrisen

Coronakrisen har ramt den familieejede virksomhed Group 88 hårdt. Siden marts har virksomheden mistet 15 pct. af sin omsætning.

Brødrene Thomas og Marius Møller forhandler luksusmærker i Skandinavien gennem virksomheden Group 88, hvor de er tredje generation. Foto: PR

I flere år har de danske brødre Thomas og Marius Møller som tredje generation i familievirksomheden Group 88 tjent millioner af kroner på at forhandle dyre, luksuriøse mærker som Gucci, Valentino og Burberry i hele Skandinavien.

Senest kunne virksomheden præsentere et rekordhøjt overskud på knap 18 mio. kr. efter skat i det skæve regnskabsår 2018/2019. Men coronakrisen har været hård for den danske virksomhed, der ifølge direktør Thomas Møller får vanskeligt ved at præsentere lignende overskud, hvis den nuværende nedlukning af dansk detail og rejser på tværs af hele verden fortsætter.

Om Group 88
    • Group 88 er en familieejet virksomhed, som har rettighederne til at sælge en række af de dyreste tøjmærker i Danmark og de øvrige nordiske lande
    • Heriblandt Burberry, Mulberry, Gucci og Alexander McQueen
    • Group 88 blev stiftet i 1988 af Sanne Møller, som overtog Gucci-salget i København efter hendes svigerfar
    • Hun forlod selskabet i 2013 og overlod det til sine to sønner
    • Selskabet er i dag ejet af sønnerne Thomas og Marius Møller
    • De er tredje generation i den familieejede virksomhed
    • Herhjemme har virksomheden butikker i København, Aarhus og i Københavns Lufthavn
  • »Det er klart, at det er med en vis bekymring, at vi kigger ind i den nuværende periode. Vi havde forventet en yderligere nedlukning, men det bekymrer os, at krisen ser ud til at være længere end den 17. januar. Hvis vi først får lov at åbne primo februar vil det alt andet lige betyde, at vi kigger ind i omstruktureringer, som kan blive nødvendige. Ligesom jeg heller ikke kan afvise, at det kan blive nødvendigt at afskedige medarbejdere,« siger Thomas Møller.

    Ifølge direktøren har coronakrisen foreløbigt kostet virksomheden omkring 25 mio. kr på bundlinjen, hvilket betyder at Group 88 ifølge direktøren lukker regnskabet for 2019/2020 med »et par millioner« i overskud mod et forventet overskud på 30-35 mio. kr. ifølge regnskabsperioden forinden.

    »Vores omsætning har været væsentligt mindre end vores budget i forhold til forrige år, og vi har trukket lidt for store varelagre med os, som har presset avancerne. Samtidig har vi fortsat en meget høj omkostningsbase. Vi er gået meget langt som virksomhed for at undgå coronareleterede afskedigelser. Udelukkende set ud fra et finansielt perspektiv, har det nok haft lidt for store omkostninger i regnskabet for 2019/2020, men vi har gjort det, fordi vi gerne vil have medarbejderne, når vi åbner igen,« siger direktøren.

    For at undgå fyringer har Group 88 i stedet tilpasset virksomhedens faldende omsætning ved at udskyde butiksåbninger og nye tiltag som bl.a. en yderligere udvidelse af virksomhedens nye multibrand koncept og en udbygning af mellemledelsesniveauet er blevet skubbet til et senere tidspunkt.

    Samlet har den familieejede virksomhed haft et omsætningstab på 15 pct. siden coronakrisens begyndelse i marts sidste år, mens virksomheden har mistet 90 pct. af den omsætning, som særligt i perioden maj til september er et sted, hvor virksomheden henter en væsentlig del af sit salg.

    »Vores salg til på det danske, svenske og norske marked kan ikke hente tabet hjem. Vi er afhængige af, at verden genåbner udenfor Skandinavien på en måde, hvor Danmark og resten af Skandinavien igen bliver attraktivt at rejse til som turist, hvis vi skal nå vores normale overskudsgrader,« siger Thomas Møller, der dog fortæller, at Group 88 under nedlukningen har oplevet et stigende indenlandssalg i Danmark, Norge og Sverige.

    Group 88 har over 270 medarbejdere og ejer og driver 38 brandede luksusdetailbutikker beliggende på de mest eksklusive adresser i København, Stockholm og Oslo.

    Derudover driver Group 88 Travel Retail-butikkerne for Gucci, Burberry, BottegaVeneta, Saint Laurent og Mulberry i Københavns Lufthavn.

    BRANCHENYT
    Læs også