Serier

Plantorama har sat sin webshop på standby under nedlukningen

Ifølge Peter Vang Christensen, der er direktør i Plantorama, taber kæden for meget ved at holde den nyetablerede webshop kørende.

Corona rammer verden
Oprindeligt var planen, at Plantoramas webshop skulle være lanceret i 2021, men forårets nedlukning satte skub i processerne, og derfor gik webshoppen i luften under den første nedlukning. Arkivfoto: Joachim Ladefoged

På blot 10 dage lancerede den familieejede kæde Plantorama i foråret en webshop, der skulle sikre kædens omsætning under coronanedlukningen og erobre nye kunder i en tid, hvor flere danskere handler online.

Nu er webshoppen lukket ned, og de 22 Plantorama-biler, der efter planen skulle sikre direkte levering af alt fra planter og dyrefoder til jord og gødning, er parkeret.

Ifølge Peter Vang Christensen, der er direktør i Plantorama, er det nemlig for dyrt for den landsdækkende plantecenterkæde at holde gang i onlinesalget.

»Jeg havde slet ikke regnet med, at vi var nødsaget til at lukke webshoppen. Men da vi regnede på det, var det det eneste rigtige at gøre. Som større virksomhed bliver vi presset ekstra hårdt under tvangsnedlukningen, så snart vi sælger for bare én krone. Det betyder, at vi ville skulle betale meget mere tilbage i forbindelse med hjælpepakkerne, end vi får fra salg gennem webshoppen,« siger direktøren.

Han er uforstående overfor, at de nuværende regler for hjælpepakker kan begrænse virksomhedernes ret til kompensation, hvis de sælger varer online under nedlukningen.

Samtidig ærgrer han sig over, at blomsterforretninger og store varehuse som eksempelvis Bilka, der har havecentre med bl.a. stueplanter og blomster til haven, fortsat må holde åbent, fordi de betegnes som dagligvarebutikker.

»Vi ville da selvfølgelig gerne have solgt varer fra vores webshop uden at blive straffet for det, som jeg mener, at vi gør. Jeg synes, at det er stort problem, at reglerne for hjælpepakkerne er så komplicerede og skruet sådan sammen, at det faktisk ikke kan betale sig for os at holde gang i onlinesalget,« siger Peter Vang Christensen.

Han fortæller, at flere af Plantoramas kunder i løbet af nedlukningen har skrevet til kæden, fordi de gerne vil have fat i forskellige varer i forbindelse med foråret, som er en af virksomhedens bedste salgsperioder.

»Jeg har ikke noget i mod at betale en del af vores omsætning til staten, men for vores vedkommende svarer til det, at vi næsten skal tilbagebetale 30 gange af det, vi selv får ud af det. Det kan simpelthen ikke hænge sammen for os,« siger direktøren, der håber at kunne få fat i kunderne igen, når samfundet åbner.

»Jeg håber, at det lykkes, men det bliver nok svært, fordi supermarkeder, varehuse og blomsterbutikker har kunnet holde åbent under nedlukningen. Derfor skal vi også forberede os på at arbejde for at genvinde kunderne, når samfundet åbner,« siger Peter Vang Christensen.

Plantorama blev grundlagt af Peter Vang Christensen far, Søren Vang Christensen, i 1987.

Kæden har i alt 11 centre fordelt i hele landet.

Ifølge virksomhedens seneste offentliggjorte regnskab omsatte Plantorama for over 462 mio. kr. i 2019.

Samme år lød overskuddet på 24 mio. kr. efter skat.

BRANCHENYT
Læs også