Erhverv

Jacob Risgaard købt ud: Turf Tank får EKF, Vækstfonden og Danske Bank i ryggen

Turf Tank får 80 mio. kr. i frisk kapital til især en storsatsning på det amerikanske marked.

Jacob Risgaard er nu fortid som medejer af robotkometen Turf Tank. Foto: PR/Coolshop

Erhvervsmanden Jacob Risgaard, kendt fra DR-programmet ”Løvens Hule”, er købt ud af robotkometen Turf Tank fra Hjørring.

Det sker lidt over et år efter, at Risgaard sammen med Bilbasen-stifter Johnny Laursen og Carsoe-topchefen Mikkel Klitgaard Jacobsen købte grundlæggerne ud af Turf Tank, der dengang gik under navnet Intelligent Marking.

Jacob Risgaard har solgt sin tredjedel af Turf Tank til netop Johnny Laursen og Mikkel Kligaard Jacobsen, der nu hver ejer halvdelen af virksomheden.

»Jeg har været med på Turf Tanks rejse siden den spæde start, og da mine egne selskaber er i eksplosiv vækst, så overdrager jeg nu selskabet til nogle, der aktivt kan bringe Turf Tank til nye højder. Det er en naturlig rejse for en investor at være med et par år,« siger Jacob Risgaard.

I samme ombæring som Jacob Risgaards exit indtræder Danmarks Eksportkreditfond (EKF), Vækstfonden og Danske Bank som långivere for Turf Tank. Sammen med de eksisterende ejere har de tilført robotvirksomheden 80 mio. kr. i frisk kapital.

Det var Turf Tanks omlægning af strategien fra salg til udlejning af robotter, som især gjorde Vækstfonden interesseret.

»Turf Tank tilbyder en attraktiv model, hvor man kan leje en robot til nogle tusinde kr. om måneden. Det betyder selvfølgelig også, at det skaber et stort kapitalbehov for dem, der producerer robotterne. Derfor er vi glade for at kunne spænde et sikkerhedsnet ud under Turf Tank, så ledelsen med ro i maven kan sikre, at succesen ikke påvirker dem negativt, når de eksekverer deres vækstplan,« siger Henrik Larsen, seniordirektør i Vækstfonden.

Den friske kapital skal nu bruges til at sætte turbo på væksten, fortæller Olav Bjørn Jørgensen, adm. direktør i Turf Tank.

»Vi har kun set begyndelsen på Turf Tanks store markedspotentiale og er i de tidlige stadier af virksomhedens udvikling. Det er især i USA, at vi nu vil opruste på marketing og salgsorganisationen. I USA sidder vi - med den nuværende robot - i dag på et par pct. af det marked, som der er potentiale til,« siger han.

Turf Tanks robotter streger baner op til fodbold, atletik og andre sportsgrene, ligesom robotterne nemt og automatisk kan lave logoer på græs.

Det har mange klubber i forskellige sportsgrene taget til sig. Trods de mange nedlukninger, som coronakrisen også har ført til i sportsverdenen, løftede Turf Tank ordrebeholdningen med 100 pct. i løbet af 2020.

»Modsat tidligere satser vi nu langt mere på at leje robotterne ud, i stedet for at kunderne køber dem. Vi glæder os helt vildt til at se, hvordan det udfolder sig i en verden, hvor tingene er lidt mere normale,« siger Olav Bjørn Jørgensen med henvisning til de mange coronarestriktioner.

Udover Turf Tanks eksisterende opstregningsrobot ser han et potentiale i at udvikle nye robotter, der automatisk vedligeholder udendørsarealer, men som lige nu klares med manuelt arbejde.

Turf Tank blev stiftet i 2014 og kom senest ud af 2019 med et forventet underskud efter skat på 4,9 mio. kr.

Læs også