Serier

Virksomheden Locked sikrede sig 1 mio. kr. i "Løvens Hule"

Siden har coronakrisen sat en midlertidig stopper for stifternes plan om at sprede kæden på landsplan.

Corona rammer verden
Anna Grantland og Martin Høeg har hentet en investering i "Løvens Hule" på 1 mio. kr. fra serieiværksætterne Mia Wagner og Jan Lehrmann. Foto: Mads Topp

I løbet af få år ville studiekammeraterne Anna Grantlund og Martin Høeg skabe en millionforretning, der kunne sprede sig på landsplan og sikre sjove oplevelser for danskerne.

Derfor investerede makkerparret sideløbende med ingeniørstudiet omkring 200.000 kr. i deres fælles virksomhed Locked, der står bag såkaldte escape rooms, hvor kunderne ved hjælp af samarbejde skal finde ud indenfor en bestemt tidsgrænse.

Virksomheden fik dog langt fra den start på 2020, som Anna Grantland og Martin Høeg havde drømt om, da begge i januar gik fuldtid i projektet.

Om Locked
  • Locked blev etableret i 2018 af studiekammeraterne Anna Grantland og Martin Høeg
  • Begge fik fuldtid i virksomheden i januar 2020
  • Locked tilbyder oplevelser i såkaldte escape rooms
  • Her skal de besøgende samarbejde om at finde en vej ud af rummene
  • Virksomheden har afdelinger i Herning, Randers, Holstebro, Kolding og Odense
  • Locked har på nuværende tidspunkt 50.000 besøgende årligt

  • Virksomheden forventer at doble besøgtallet indenfor to år

  • Indenfor to år forventer kæden at være tilstede i i alt 10 byer

Kilde: Locked

»Timingen har været frygtelig. Vi var klar til at trykke på speederen og åbne i hele landet, da coronakrisen ramte i marts, og vi blev pålagt nedlukning. Anden nedlukning betyder, at alle seks afdelinger fortsat er lukket ned, og vi hver måned taber omkring 250.000 kr.,« siger Martin Høeg, stifter og medejer af Locked.

Virksomheden har siden første nedlukning kæmpet for at finde fodfæste på markedet og kunne invitere kunderne indenfor i kædens foreløbige seks jyske afdelinger.

»Lige nu får vi kompensation for omkring halvdelen af vores nedlukkede afdelinger, men fremtiden er fortsat meget usikker. Flere af afdelingerne er relativt nyåbnede og har derfor ingen referenceperiode. Det betyder, at vi ikke kan få kompensation for dem, og derfor taber vi penge hver eneste måned,« siger Martin Høeg.

Han understreger, at Locked står stærkt økonomisk, fordi virksomheden løbende har geninvesteret sit overskud i virksomheden, samtidig med at stifterne i 2020 sikrede sig en investering på 1 mio. kr. i DR-programmet ”Løvens Hule”.

Her købte serieiværksætterne Mia Wagner og Jan Lehrmann sig ind i studiekammeraternes virksomhed for hver 10 pct. af virksomheden.

»Selvom vi står stærkt økonomisk og løbende har geninvesteret penge i virksomheden, ændrer det ikke på, at vi graver et hul hver måned, som skal fyldes på et tidspunkt. Vi regner stærkt med at kunne åbne igen efter påske og satser på, at det ville kunne redde regnskabsåret. Men det er klart, at det ikke blev det år, vi havde håbet på. Det kan vi desværre konkludere allerede nu,« siger Martin Høeg.

Ifølge de to stiftere deltog Locked i ”Løvens Hule” for at få erfarne erhvervsfolk med på rejsen, og derfor ærgrer det også stifterne, at ”løvernes” investering nu bliver brugt til at stå imod krisen med i stedet for at bidrage til den vækst og ekspansion, som investeringen var tiltænkt.

Alligevel glæder både Anna Grantland og Martin Høeg sig over investeringen, som gør det muligt at følge virksomhedens vækstplan trods den forsatte nedlukning.

»Mia Wagner og Jan Lehrmann er skarpe på hver deres områder, og vi er meget glade for, at de nu er en del af virksomheden. Det er selvfølgelig også et plus, at investorerne tilføre kapital i en svær tid, men vi så heller, at investeringen var brugt på vækst, som den var tiltænkt« siger Anna Grantland.

Locked har brugt coronanedlukningen på at gøre konceptet endnu skarpere og fokusere på åbningen af kædens 7. afdeling, der efter planen åbner i Esbjerg til sommer. Samtidig er Locked allerede nu klar med en afdeling i Aarhus, der forventes at slå dørene op, så snart restriktionerne tillader det.

Herefter er planen at sprede konceptet til Sjælland.

»Escape rooms er fortsat en niche i oplevelsesindustrien, men vi tror på, at konceptet har potentiale til at blive ligeså almindeligt som at gå i biografen. Det giver danskerne en ny måde at være sammen på, og vi tror fortsat på, at vi med en landsdækkende kæde kan være med til at rykke escape rooms til et nyt niveau,« siger Martin Høeg.

I 2019 leverede Locked et overskud på omkring 900.000 på bunden.

BRANCHENYT
Læs også