Erhverv

Anklaget for svindel: Nu indrømmer Tesla-rival at have vildledt investorer

Lige siden Nikola i sommer blev beskyldt for at have løjet for dets investorer, er det gået ned ad bakke for selskabet. Nu indrømmer det at have kommet med »unøjagtige« udsagn i flere tilfælde.

Nikolas karismatiske grundlægger Trevor Milton, præsenterer her en af selskabets eldrevne lastbiler. Foto: Massimo Pinca/Reuters/Ritzau Scanpix

Det er ikke lang tid siden, at Nikola blev hypet som den nye Tesla med fokus på lastbiler drevet af elektricitet og hydrogen. Men før nytår blev selskabet beskyldt for fusk, og siden da er det gået skarpt ned ad bakke.

Nu indrømmer Nikola, at selskabets stifter samt tidligere adm. direktør og bestyrelsesformand, Trevor Milton, i flere tilfælde har vildledt dets investorer med sine udtalelser.

Det skriver CNN Business.

Nikola anerkender i en indberetning til de amerikanske børsmyndigheder Securities and Exchange Commission (SEC) syv »unøjagtige« udsagn, som Trevor Milton angiveligt afgav til offentligheden mellem om selskabets fremskridt i udviklingen af el- og brintdrevne lastbiler.

Heri fremhæves det, at Trevor Milton i 2016 meddelte, at Nikola allerede havde udviklet en fossilfri lastbil, og han i 2020 udtalte, at selskabets første fem lastbiler allerede var rullet af samlebåndet. Men det var altså ikke sandt.

Trevor Milton hævdede desuden, at Nikola var i stand til at producere store mængder brint til en lav pris, hvilket har vist sig heller ikke at have hold i virkeligheden.

Det seneste år har været en rutsjebanetur for den unge virksomhed, der har slået sig op på at udvikle el- og brintdrevne firhjulstrækkere og lastbiler.

I sommeren 2020 fløj Nikola-aktien til vejrs, og selskabets markedsværdi rundede 135 mia. kr. Det var selvom selskabet ikke havde leveret en eneste lastbil til kunderne eller opnået reel omsætning, siden det blev stiftet i 2014.

Aktionærernes tiltro til Nikola blev da også styrket af, at den amerikanske bilgigant General Motors i september indgik et samarbejde med Nikola om at producere selskabets firhjulstrækker og levere batteriteknologi hertil.

Men pludselig beskyldte et mindre investerings- og researchfirma Nikola for fusk, hvilket udløste en større ballade, som blandt andet resulterede i, at Trevor Milton måtte træde af som formand og adm. direktør i firmaet.

Anklagen gik på, at der var blevet smurt for tykt på over for offentligheden med vildledende præsentationer. F.eks. blev en lastbil til en reklame filmet i fart, mens den i virkeligheden kørte ned ad en bakke uden egen motor.

Dertil lød det, at Nikolas teknologi slet ikke kunne, hvad selskabet påstod, og man havde udbetalt mistænkeligt høje beløb til ledende medarbejdere.

Få dage efter blev aktiekursen næsten prompte halveret. Nikola endte i de amerikanske myndigheders søgelys og undersøges fortsat for at have givet usande oplysninger. Flere aktionærer har desuden sagsøgt virksomheden.

Oveni det er General Motors sprunget fra samarbejdet med Nikola.

Flere anklager fra det lille investerings- og researchfirma Hindenburg har Nikola og Trevor Milton tidligere pure afvist er sande, og i indberetningen holder selskabet fast i, at en intern undersøgelse ikke viser tegn på fusk.

Trevor Milton er fortsat en af de største aktionærer i Nikola med en ejerandel på 20 pct. til trods for sin afgang fra virksomheden.

Nikolas adm. direktør, Mark Russel, udtaler ifølge CNN, at selskabet har lavet de »nødvendige ændringer for at fokusere og rette op på selskabet«, og at Nikola fremover vil arbejde primært på lastbiler og brintstationer. Virksomheden forventer at levere omtrent 100 køretøjer i løbet af 2021.

BRANCHENYT
Læs også