Erhverv

Startede som et hobbyprojekt: Nu omsætter Anne Marie Norvig for knap 200 mio. kr. i sit eget brand

På fem år har iværksætteren bag børnelivsstilsbrandet Liewood skabt en millionforretning. Allerede nu forudser hun yderligere vækst.

Ideen bag Liewood er at skabe et interiørkoncept til børn med fokus på funktionalitet, bæredygtighed, rene linjer og enkle detaljer. Foto: PR

Egentlig var det ikke en del af planen, at den danske iværksætter Anne Marie Lie Norvig indenfor fem år skulle opbygge en millionforretning med omkring 1.000 forhandlere rundt om i Europa og en omsætning på næsten 200 mio. kr.

Om Liewood A/S
  • Liewood designer og producerer forskellige produkter til børn med fokus på funktionalitet, bæredygtighed, rene linjer og enkle detaljer
  • Selskabet blev stiftet af Anne Marie Lie Norvig i 2015
  • Oprindeligt var planen, at Liewood skulle være en sidegesjæft
  • Siden er brandet vokset i hastigt tempo
  • I 2020 landede Liewood et overskud på 40 mio. kr. efter skat
  • Det er mere end en tredobling af resultatet fra 2019
  • Liewood har omkring 1.000 forhandlere spredt i Europa
  • I Danmark har Liewood omkring 60 forhandlere
  • Liewood holder til i København
Kilde: CVR og Liewood

Ikke desto mindre er det, hvad hun nu har opnået med sit børnelivsstilsbrand, Liewood, der producerer og designer accessories og interiør i nordisk stil og med en bæredygtig tilgang.

Brandet stiftede Anne Marie Lie Norvig i 2015, kort efter at hun selv var blevet mor for første gang og forsøgte at jonglere tiden mellem delvis barsel og den konsulentvirksomhed, som hun år forinden havde stiftet.

»Alle sagde til mig, at jeg skulle holde mig fra børnebranchen, og derfor startede jeg Liewood som et hobbyprojekt ved siden af min tidligere virksomhed. Det skete på ingen måde med venstre hånd, men brandet blev startet med hjertet og uden store vækststrategier. Jeg ramte markedet på et godt tidspunkt, og timingen har været den helt rette. Fra start har vi markedsført Liewood gennem Instagram og egen webshop, og det var med til at skyde det hele hurtigt i gang og gjorde det nemt at gå direkte i hjerterne på forældrene,« siger Anne Marie Lie Norvig

Siden begyndelsen har ambitionen med Liewoods produkter været at skabe interiør og børneudstyr i så stilrent design, at det giver forældrene lyst til at flytte det fra børneværelset til andre dele af hjemmet.

En strategi, der lynhurtigt viste sig at holde stik og sætte skub i brandet.

Indenfor den første uge efter lanceringen lykkedes det Anne Marie Lie Norvig at få 39 af de 40 danske forhandlere, hun kontaktede, til at lægge en ordre hos det nyopstartede brand. Også internationalt lykkedes det lynhurtigt at lukke aftaler.

»Den enorme interesse gav selvfølgelig blod på tanden, og indenfor de første tre-seks måneder fik vi internationale forhandlere i bl.a. Belgien, Norge, Frankrig, Tyskland og Storbritannien. De digitale muligheder og vores online tilstedeværelse gjorde, at interessen for brandet hurtigt spredte sig. Så snart man har foden indenfor, går det stærkt, og vi bliver hele tiden kontaktet af mange spændende forhandlere, der gerne vil tage vores produkter ind,« siger Anne Marie Lie Norvig.

Virksomhedens seneste regnskab understreger den hurtigtvoksende succes og det faktum, at Liewood langtfra fortsat er et hobbyprojekt.

Alene i 2020 har brandet omsat for 193,8 mio. kr. mod 95,5 mio. kr. året forinden, mens virksomhedens overskud efter skat er vokset fra 12,3 mio. kr. til knap 40 mio. kr. i løbet af et år. Derved har Liewood mere end tredoblet sit resultat i 2020.

Samtidig steg egenkapitalen fra 12,3 mio. kr. i 2019 til 45 mio. kr. i 2020.

»Det har været vanvittigt fedt og surrealistisk at opleve, hvor hurtigt det er gået. Det er fedt at se, at vi har kunnet slå igennem på markedet og banke os fast indenfor fem år. Fra start har vi investeret i at bygge en stærk organisation op, og det bærer frugt nu,« siger Anne Marie Lie Norvig.

Ifølge stifteren forventer Liewood at forsætte væksten de kommende år, hvor brandet fortsat vil fokusere på at udvikle nye produkter og få endnu flere internationale forhandlere med om bord.

»Herhjemme er vi rigtig godt tilfredse med de forhandlere, vi har. Vi er meget bevidste om, at vi ikke skal overdistribuere, men globalt er vi ved at afdække, hvor vi skal sætte ind næste gang. Her kigger vi til øst og vest både i og udenfor Europa, men det handler om at indtage markederne på den rette måde. Jeg forventer, at vi kan fortsætte vores flotte vækst og levere et resultat, som vi kan være mindst lige så tilfredse med i 2021,« siger Anne Lie Norvig, der dog ikke ønsker at sætte et præcist tal på forventninger til årsresultatet i 2021.

I seneste regnskabsperiode fordoblede Liewood antallet af medarbejdere, så brandet i dag beskæftiger 60 ansatte.

I 2021 forventer Liewood, at antallet af medarbejdere øges med yderligere 50 pct.

Liewood har omkring 60 forhandlere i Danmark.

BRANCHENYT
Læs også