Erhverv

Coop øger sin tilstedeværelse online: Nu kan du bestille dagligvarer på abonnement

Coronakrisen har fået den danske dagligvareforhandler Coop til at lancere en ordning, der leverer dagligvarerne til døren.

Kommerciel direktør Lars Rasmussen, Coop.dk Mad. PR-foto.

Den danske dagligvarekoncern Coop opruster sin tilstedeværelse online og melder sig i kampen om til at erobre endnu flere kunder gennem onlinesalg og levering af dagligvarer direkte til døren.

Derfor har kæden netop lanceret en abonnementsordning, der leverer dagligvarer til kunderne på præcise leveringstidspunkter, samt levering samme dag med kortere bestillingsfrist i København.

»Mange af vores kunder køber de samme varer igen og igen, og derfor er der et kundebehov for en abonnementsordning. Helt lavpraktisk gemmer kunderne deres ordre som abonnement, hvilket gør det nemmere for dem at bestille det samme igen og igen. For os at se er behovet der lige fra børnefamilien til den erhvervsdrivende, som bestiller det samme uge efter uge, og ordningen er selvfølgelig også en fordel for os, fordi den er med til at sikre, at kunden handler hos os igen,« siger Lars Rasmussen, kommerciel direktør i Coop.dk Mad.

Ifølge direktøren forventer Coop indenfor to-tre måneder af mellem 5 og 10 pct. af virksomhedens ordre fra onlinekunder kommer fra den nye abonnementsordning.

Den seneste tid er kampen om onlinekunder spidset til i forbindelse med coronakrisen, der har øget salget af dagligvarer på nettet.

Både Coop, Salling Group og onlinesupermarkedet Nemlig.com har oplevet hastige vækstrater under krisen. Ligesom købmandskoncernen Dagrofa også for nyligt meldte, at den vil være med i onlinehandel inden for dagligvarer med lokale løsninger.

Lars Rasmussen lægger da heller ikke skujl på, at Coops nye abonnementsordning skal være med til at stille dagligvarekoncernen stærkere på det hurtigtvoksende marked.

»I første omgang vil det nok være eksisterende kunder, som benytter ordningen, men på sigt tror og håber vi på også at få nye kunder. Vi vil gerne gøre det så nemt som muligt for kunderne at handle online. Hvis andre (dagligvarekoncerner red.) ikke tilbyder det, så tror jeg da, at der er nogle kunder, som vil vælge os i stedet. Coop har været online i mange år, men vi har nok været lidt afventende, men markedet er vokset under coronakrisen, og derfor er det selvfølgelig også et interessant marked for os,« siger han.

Coop oplyser, at over 1,5 mio. danskere i hovedstadsområdet med kædens seneste tiltag kan få leveret varer samme dag ved bestillinger helt frem til kl. 14.

Udover modeller med hjemmelevering har både Salling Group samt Coop koncepter, hvor kunderne kan bestille deres dagligvare online og afhente dem i lokale butikker.

Discountkæden Rema 1000 tilbyder kunderne en model, hvor de kan få andre til at pakke og levere varer fra den lokale butik for sig.

Hos Dagrofa er modellen, at den enkelte købmand selv afgør, om vedkommende vil udbyde både at levere hjem og afhentning af pakkede varer i butikken.

BRANCHENYT
Læs også