Erhverv

Modebrandet Mos Mosh sikrer sig millionoverskud trods corona

Ifølge stifter Kim Hyldahl skyldes det et tæt samarbejde med forhandlere, som Mos Mosh har støttet økonomisk under krisen.

Kim Hyldahl stiftede i 2010 tøjfirmaet Mos Mosh. Foto: Blitz PR

Det danske tøjfirma Mos Mosh, der blev stiftet af modemanden Kim Hyldahl i 2010, er sidste år lykkedes med at holde gang i forretningen og sikre sig millioner på både top- og bundlinje.

Det er sket til trods for, at store dele af virksomhedens i alt 24.000 europæiske forhandlere var lukket i 2020 som følge af coronakrisen.

»Inden krisen kiggede vi for første gang i vores historie ind i en omsætning på 0,5 mia. kr. Det blev det ikke til, men Mos Mosh har en stor loyalitet hos kunderne både nationalt og internationalt. Under første nedlukning i marts tog vi en vigtig, strategisk beslutning om at støtte dem gennem krisen ved at give vores kunder længere betalingsbetingelser og ekstraordinære rabatter. Det er klart, at det har påvirket vores toplinje og bruttomargin, men ordrebogen tyder på, at det ikke er noget, som forhandlere har glemt,« siger Kim Hyldahl, stifter og kreativ direktør.

Selskabets negative påvirkning af coronakrisen har da også været noget mindre end hos mange andre danske modevirksomheder.

Ifølge det seneste regnskab for 2020 mistede Mos Mosh i perioden kun 8 pct. af sin omsætning.

Det resulterede i, at brandet lukkede regnskabet med en samlet omsætning på 412 mio. kr. og et overskud efter skat på 65,7 mio.

Året forinden lød det på 87,4 mio. kr.

Ifølge Kim Hyldahl var det naturligt for Mos Mosh at støtte op om selskabets forhandlere i en krisetid, fordi selskabet havde økonomien til det og fortsat gerne vil beholde et meget tæt og gensidigt forhold til brandets kunder.

»Vi er overbevidste om, at vi og vores forhandlere alle skal på den anden side af krisen. I den forbindelse er vi afhængige af hinanden. Hvis vores kunder ikke har det godt, har vi det heller ikke. Når en krise som coronakrisen rammer, drejer det sig voldsomt meget om at være i tæt dialog med kunder. Derfor har vi også haft kontakt til alle vores 24.000 kunder under krisen og ønsket at støtte op om dem. Man kan vel sige, at vi på den måde har givet vores kunder vores form for hjælpepakke,« forklarer Mos Mosh-stifteren.

Udover forlængede betalingsfrister og rabatter har selskabet under krisen også etableret herrebrandet Mos Mosh Gallery.

Et brand, der har klaret sig godt til trods for, at det udelukkende har eksisteret i en krisetid. Sammenholdt med et rekordhøjt antal ordrer giver det Mos Mosh forventninger om en solid vækst i 2021. Her håber selskabet at kunne runde 0,5 mia. kr. i omsætning.

Kim Hyldahl trådte sidste år tilbage som adm. direktør for Mos Mosh efter 10 år på posten.

Han stiftede selskabet samme år, som han gik konkurs med et andet tøjmærke, og er i dag kreativ direktør for brandet.

I efteråret skød han desuden sammen med velhaveren Michael Duus ny kapital for 51,5 mio. kr. i internetselskabet Gigabit.

Selskabet har for nyligt skiftet direktør og lanceret en ny vækstplan, der skal sikre virksomheden yderligere fremgang og nye markedsandele særligt på Sjælland.

Hvorfor valgte du i efteråret at gå ind i Gigabit, som jo er en noget anden branche end den, du hidtil har beskæftiget dig med?

»Det simple svar er, at jeg har en god ven, Søren Sundahl, som har en del af aktiemajoriteten i Gigabit. Jeg har stor tiltro til, hvad han laver, og han har spurgt Michael Duus og jeg om, vi ikke synes, at det var interessant at gå ind i sammen. Det er en meget spændende case, og jeg er sikker på, at selskabet kan løftes til nye højder,« siger han.

Kim Hyldahl ejer 29 pct. af aktierne i Mos Mosh og en mindre del af Gigabit.

Læs også