Erhverv

MessyWeekend Copenhagen har hentet tocifret millioninvestering fra Christian Arnstedt og Vækstfonden

Ifølge selskabets direktør skal pengene bruges på at sikre vækst efter en hård periode med nedlukninger og manglende rejseaktivitet, der har gjort behovet for ski- og solbriller mindre.

Artiklens øverste billede
Marc Østerskov er adm. direktør i MessyWeekend Copenhagen. Foto: PR

Det danske solbrille-startup MessyWeekend Copenhagen har hentet et tocifret millionbeløb fra Vækstfonden og serieinvestor Christian Arnstedt, der bl.a. er kendt fra DR-programmet ”Løvens Hule”.

Det sker, efter at det danske brand som følge af coronanedlukningen i marts sidste år stod med et »kæmpe« varelager og var så »presset«, at der var brug for yderligere kapital.

»Christian Arnstedet har været med fra begyndelsen og støttet os på rejsen. Oprindeligt var det planen, at vi skulle hente en ekstern investering til skalering, men coronakrisen medførte, at vores salg stoppede fra den ene dag til den anden. Det gjorde dialogen med investorer, der ikke kender os, svær. Christian Arnstedt kender forretningen og har spillet en afgørende rolle for, hvor vi er i dag,« siger Marc Østerskov, medstifter og adm. direktør.

Han ønsker ikke at oplyse, hvor stor en pengesum solbrillebrandet samlet har modtaget for at sikre fremtiden, men direktøren oplyser, at der både er tale om investeringer og kapitalforhøjelser både i form af konvertering af gæld og lån.

Af cvr-registeret fremgår det, at MessyWeekend Copenhagen i begyndelsen af 2021 fik tilført omkring 6,4 mio. kr. kontant og ved konvertering af gæld.

Siden selskabets etablering for omkring tre år siden har målet med det ambitiøse brand været at levere »kvalitetsbriller til en god pris«.

Lukkede butikker og den manglende rejseaktivitet som følge af coronakrisen har dog gjort det vanskeligt at fortsatte udviklingen som planlagt.

»Investeringen skal primært bruges til at vækste gennem ny markedsføring og til at hente nye varer til lageret. Vi må ikke løbe tør, og det handler om fortsat at turde satse på skalering. Vi har også stort fokus på at udbrede kendskabet til vores brand på vores vigtigste markeder,« siger Marc Østerskov.

Det er langt fra første gang, at serieinvestor Christian Arnstedt gennem investeringsselskab Blazar Capital har smidt penge efter brandet. Siden etableringen har han løbende investeret i MessyWeekend Copenhagen, der i dag sælger både sol- og skibriler.

Alligevel er det fortsat ikke lykkedes brandet at sikre overskud på bunden eller nå den omsætning på 100 mio. kr., som selskabet tidligere har fastsat som ambition indenfor de første leveår.

Trods de fortsatte nedlukninger er det i løbet af de seneste måneder lykkedes MessyWeekend Copenhagen at styrke omsætningen.

De seneste tre måneder har selskabet haft rekordvækst på over 225 pct. sammenholdt med samme periode forrige år.

Det er bl.a. sket ved, at Marc Østerskov har brugt sig selv i markedsføringen. Her har han åbent fortalt, hvordan krisen har påvirket det relativt nyopstartede selskab, og det har vist sig at at være effektivt blandt forbrugerne.

»Herefter eksploderede vores salg. Vi begyndte samtidig at sælge vores skibriller på markeder, hvor der var sne lokalt. Eksempelvis i Norge, Sverige og Japan. For os har det handlet om at være omstillingsparate og kunne rykke hurtigt på nye markeder under krisen. Bl.a. har vi også markedsført brandet i Australien, hvor antallet af solskinstimer jo alt andet lige er noget højere end herhjemme,« siger Marc Østerskov, der i en længere periode sidste år også opgav sin løn for at mindske udgifterne.

Selskabet har endnu ikke offentliggjort sit regnskab for 2020, men ifølge direktøren forventer brandet et underskud på omkring 5 mio. kr.

I 2019 lød underskuddet på 1,6 mio. kr. efter skat.

»Vi havde ikke regnet med at levere et overskud i 2020, men vi taber mere, end vi havde regnet med. Det har været et hårdt år, men vi tror på fremtiden og forventer at gå i nul i regnskabet for 2021. Vi kan se, at vi har godt fat, når vores produkter ligger i de fysiske butikker, og derfor tror vi på yderligere fremgang, når flere butikker genåbner. Samtidig har vi fået distributører og agenter i det meste af Europa og i Australien, som skal være med til at trække volumen op de kommende år,« siger Marc Østerskov.

MessyWeekend Copenhagen forventer i 2021 »et større tocifret millionbeløb« i omsætning.

Christian Arnstedt har i dag aktiemajoritet i selskabet.

Morten Heick, der var med til at grundlægge MessyWeekend Copenhagen, trådte ud af selskabet i januar i år.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.