Ecco tabte salg for 2 mia. kr. under pandemien

Den familieejede skokoncern kommer som forventet ud af 2020 med store dyk i regnskabet. Koncernen melder dog trods coronakrisen om fremgang i den del af afsætningen, som Ecco selv styrer direkte til forbrugerne.

Ecco har salg gennem engrokunder, 2.180 egne butikker samt onlinehandel. Foto: Ecco Sko A/S.

Coronaåret 2020 har høvlet 20 pct. af omsætningen hos den danske skokoncern Ecco. Samtidig faldt overskuddet før skat med 76 pct. i året.

Netop den markante udvikling kommer dog ikke overraskende for ledelsen i selskabet. Allerede for et år siden - ved præsentationen af 2019-regnskabet - forudså adm. direktør Steen Borgholm, at covid-19 ville koste dyrt i den familieejede koncern. Hans spådom lød, at 2020 endda kunne ende med et underskud, da koncernen har globalt salg og pandemien allerede da havde ramt salget.

Nu viser tallene, at Ecco Skos overskud før skat endte på 330 mio. kr. mod 1,5 mia. året før. Omsætningen faldt med 2,1 mia. og endte på 8,1 mia. kr.

Koncernen
  • Ecco er en dansk skoproducent med hovedsæde i Sønderjylland samt produktion og aktiviteter i en lang række lande.
  • Familiejet koncern stiftet i 1963 i Bredebro af Birte og Karl Toosbuy.
  • Hans datter, Hanni Toosbuy Kasprzak, er i dag bestyrelsesformand.
  • Har salg i 89 lande og 2.180 egne butikker rundtom på kloden.

»Det er en helt uset nedgang i indtjeningen. Regnskabet viser, den helt ekstraordinære påvirkning som pandemien har haft på forretningen med tvangslukkede butikker og stop for salget i dele af vores afsætningskanaler,« siger Steen Borgholm. Han fortsætter:

»Det er godt at få regnskabet lukket og se fremad. Vi har fastholdt en stærk finansiel position og har vist en styrke til at klare hård modvind.«

Ecco har salg i 89 lande - både gennem 2.180 egne butikker og 14.000 andre salgssteder hos engroskunder.

Lige før coronakrisen satte ind i fjor offentliggjorde koncernens dens hidtil største investering. Ecco investerede da over én mia. kr. i overtagelsen af distributøren i Rusland. Det selskab drev da 250 butikker i Rusland og en række tilstødende lande. Netop den handel præger ud over coronakrisen samt bl.a. overtagelse af en række butikker i Mellemøsten og Holland 2020-regnskabet

Samlet blev der i året investeret 1,5 mia. kr. – det hidtil højeste beløb. I 2019 lå investeringerne på ca. 600 mio. kr.

Ecco opgør selv, at fratrækkes effekten af opkøb endte året med en halvering af indtjeningen.

I kraft af pandemien blev 2020 også præget af effektiviseringer. I en periode valgte Ecco desuden at stoppe dele af produktionen for ikke at få for mange sko på lager.

Selskabets finansdirektør Mads Fink Eriksen oplyser, at der samlet blev hentet besparelser i omkostningerne for lidt over én mia. kr imod 2020-budgettet. Det svarer ifølge ham til ca. 25 pct. af de faste omkostninger som direkte reaktion på covid-19.

Koncernchef Steen Borgholm erkender, at det samlede dyk i omsætningen på 21 pct. er yderst markant. Han understreger dog samtidig, at der faktisk var vækst i Eccos eget salg til forbrugerne – gennem egne butikker og onlinehandel. Mads Fink Eriksen siger samtidig:

»Der er en vækst her på 2 pct. Den indgår som led i strategien om, at vi skal være endnu stærkere over forbrugerne. Onlinesalget voksede i året med 48 pct. Det har mere end dækket det dyk, som vi har haft fra tvangslukninger af egne butikker udløst af corona-restriktioner i landene.«

Fordelt på salgskanaler har salget til engroskunder i detailhandlen rundt om i verden været præget af et fald på 29 pct. Netop den salgskanal udgør 56 pct. af Eccos samlede omsætning.

»Vi har stor tiltro til, at vi fortsat skal have en stærk engrosforretning. Mange af de eksterne kunder har i årets løb skåret ned på ordrerne. Det for at de i krisen ikke fik for stort likviditetspres – ikke mindst i USA. Gennem egne salgskanaler til forbrugerne, digitalt og butikker, har vi bedre kunne fortsætte salget,« siger Steen Borgholm.

Skokoncernen med hovedsæde i sønderjyske Bredebro ejes gennem Ecco Holding af Hanni Toosbuy Kasprzak sammen med børnene Anna og André Kasprzak.

Det fremgår af regnskabet, at Ecco Sko A/S for 2020 leverer et udbytte på 30 mio. euro – 225 mio. kr. Året før var udbyttet på 72 mio. euro - 540 mio. kr.

Årsregnskab:

Ecco Sko A/S (mio. euro) 2020 2019
Omsætning 1.092 1.359
Resultat før skat 45 196
Årsresultat 23 148
Egenkapital 540 649
Antal ansatte 21.434 21.364
BRANCHENYT
Læs også