Erhverv

Discountkæder ruster sig til ny kamp om kunderne

Flere discountkæder fortsætter med åbning af nye butikker. En af dem er Lidl Danmark, der forudser, at kunderne på bagsiden af pandemien vil købe endnu mere discount.

Artiklens øverste billede
Lidl har 133 butikker rundt om i landet. Foto: Joachim Ladefoged.

Mens coronakrisen har skubbet ny fart i salget af dagligvarer hos flere supermarkeder, ruster discountkæder sig til vækst. Vurderingen fra dem lyder nemlig, at forbrugerne snart vender tilbage til mere vanlige indkøbsvaner. Og dermed vil der komme fuld fart på discount igen.

De danske discountkæder - Netto, Fakta/Coop 365, Rema 1000, Aldi og Lidl – sidder samlet på over 40 pct. af dagligvaresalget til danskerne. Discountsektoren har samlet konstant vundet markedsandele over flere år.

Men i de seneste måneder, der har været præget af nedlukning med lukkede restauranter og udespisning samt stop for ferierejser, er den udvikling vendt. Supermarkedskæder har i et voksende marked fået en større andel af salget.

»Markedet er volatilt og med store udsving under coronakrisen. Her under den seneste smittebølge har kunderne taget til efterretning, at de skal handle færre gange. Til gengæld er gennemsnitskøbet øget,« fortæller salgsdirektør Anders Frydendahl, Lidl Danmark med 133 butikker rundt om i landet.

I dagligvarebranchen er der lige nu vurderinger af, hvordan markedet vil udvikle sig, når vaccinerne ruller, og covid-19 får en anden rolle i danskernes hverdag.

Koncernchef Per Bank i Salling Group med Netto, Føtex og Bilka forudser ligefrem, at det kan give ny medvind til discountsalget. Til Finans sagde han fornylig, at vurderingen lyder, at til efteråret kan der komme en situation, så »flere kunder vil søge tilbage mod discount og blive mere økonomisk bevidste.«

Samme holdning ses hos Lidl, hvor Anders Frydendahl siger:

»Forbrugerne har kun det samme beløb at bruge. Når de er klar til at rejse og spise ude igen, bliver der fokus på, hvor der bruges penge. Supermarkedernes andel af markedet er steget, men der kommer en ny normal for, hvordan man bruger penge i hverdagen. Det er vi rustet til. Og er meget tilfredse med den aktuelle udvikling hos os.«

Tyskejede Lidl offentliggør i modsætning til konkurrenter ikke regnskab eller tal for dens udvikling på det danske marked.

Salgsdirektør Anders Frydendahl, Lidl Danmark. PR-foto.

Flere discountkæder er fortsat i gang med at ekspandere, så der kommer nye butikker til. Det gælder også Lidl. Målet er at åbne 7-8 nye, danske butikker i år.

Samtidig er Lidl Danmark i gang med en millioninvestering i ombygning af de nuværende 133 butikker til et nyt og moderne koncept.

»Vi er halvvejs, og inden udgangen af det nuværende regnskabsår bliver vi færdige. Vi kan se, at med det nye butikskoncept øger vi omsætningen samt gennemsnitssalget. Det er vi meget tilfredse med og kan dermed give styrke til fortsat ekspansion på det danske marked,« mener Anders Frydendahl.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.