Erhverv

Stort tryk på jobmarkedet giver mange ledige arbejdspladser: »Der er udsigt til et meget stærkt opsving«

En voldsom stigning på 30 pct. i antallet af jobannoncer illustrerer ifølge Jobindex det klare lys for enden af coronatunellen. Et stort økonomisk opsving er på vej, fastslår chefanalytiker.

Fra den 21. april må restauranter og caféer igen servere udendørs, og det giver allerede nu en masse fornyet aktivitet hos jobportalen Jobindex. Arkivfoto: Laura Krogh. Kaare Danielsen er  stifter og hovedaktionær af det voksende Jobindex. Foto: Casper Holmenlund Christensen.

Et stort opsving i arbejdsmarkedet og dansk økonomi ser ud til at være på vej.

Det skyldes et stort boom i antallet af ledige jobs, som en masse virksomheder i disse uger forsøger at besætte frem mod den gradvise og langsomme genåbning.

Kaare Danielsen, adm. direktør i jobportalen Jobindex, fortæller til Finans, at antallet af jobannoncer lige nu ligger på 30 pct. over niveauet fra før coronakrisen.

»Der er nogle sektorer, hvor vi kan måle en ekstra stor vækst, og det er selvfølgelig ikke særlig overraskende hoteller, restauration og frisører,« siger han og uddyber, at der i forhold til seneste måned er sket en vækst på 35 pct. flere jobannoncer inden for restaurationsbranchen.

Vi har de højeste tal siden finanskrisen, og inden for visse kategorier er det de højeste tal nogensinde.

Kaare Danielsen, adm. direktør i jobportalen Jobindex.

Det overrasker ikke, men det gør til gengæld flere andre elementer. Jobannoncerne er nemlig bredt funderet.

»Det er lidt overraskende, at hele erhvervslivet er gået i gang med at ansætte flere medarbejdere. I marts havde vi registreret flere IT-stillinger, end vi nogensinde har gjort før. Så det er ikke kun frisører og tjenere, det er også IT-folk, ingeniører, sælgere.«

Han forklarer, at den store interesse for frisører, køkkenpersonale og tjenere skyldes genåbningen, men at de generelle tal tyder på, at der er mere gang i jobmarkedet, end de fleste har forventet.

»Det er virksomhederne, der begynder at genstarte alle de projekter, som de har udskudt seneste år og tør at ansætte nogle sælgere og starte det projekt, som de satte på hold seneste år. Vi har de højeste tal siden finanskrisen, og inden for visse kategorier er det de højeste tal nogensinde.«

Så stor er den stigende efterspørgsel


Generel stigning fra første kvartal 2020 til tilsvarende i 2021: 30 pct.

Fra februar til marts:

Hotel og restauration: 35 pct.

Frisører: 75 pct.

Sælgere: 25 pct.

Kilde: Jobindex.

Ifølge Danmarks Statistiks seneste opgørelse er der lige nu en ledighed på 4,6 pct.

Genoptagelsen af projekter medgiver Jan Størup Nielsen, chefanalytiker i Nordea.

»Der kan sagtens være virksomheder, som udskød ellers planlagte investeringsbeslutninger, fordi man var bange og ikke kendte fremtiden. Nu begynder virksomhederne at få et mere klart billede af, hvordan efterspørgslen kommer til at tegne sig, og så er der ovenikøbet ekstremt billige finansieringsmuligheder, hvor vi også har set staten lege bank. Så der er meget likviditet i systemet, og det vil få nogle virksomheder til at finde investeringscases frem igen.«

Jobindex har lavet udførlige statistikker siden 2003, og det har flere gange givet anledning til at se vendinger i samfundsøkonomien. Det seneste år har Jobindex dagligt sendt jobannoncetal ind til Nationalbanken, som har sendt dem videre til Finansministeriet.

»I 2005 kunne vi advare mod mulig mangel på arbejdskraft, mens vi i november 2008 kunne se, at jobmarkedet var brudt fuldstændig sammen. Det her er så tredje gang, vi kan se nogle tal, der ikke stemmer overens med det, som flertallet af økonomer forventer. Vores tal tyder på, at der er mere gang i jobmarkedet, end de officielle prognoser tyder på,« siger Kaare Danielsen.

Det store boom i jobannoncer overrasker ikke Jan Størup Nielsen, chefanalytiker i Nordea.

»Der er udsigt til et meget stærkt opsving, lige så snart restriktionerne aftager. Vi havde hele tiden regnet med, at når restriktionerne bliver fjernet, vil der komme godt gang i dansk økonomi, og jeg ser det meget som et udtryk for, at virksomhederne gør sig klar til en kæmpe efterspørgsel. Der er masser af opsparet forbrugsmuligheder gemt i husholdningerne, og jeg tror, at der er en stor lyst til at bruge mange penge, særligt i de brancher, der har været lukket helt ned,« siger han og nævner specifikt oplevelsesindustrien og restaurationsbranchen.

Jeg tror, vi ser en euforisk stemning henover sommeren, hvor vi alle har lyst til at gå ud at spise og gå i biografen, hvor forbruget virkelig kommer til at gå stærkt, før det vil falde ned til et mere normalt niveau igen.

Jan Størup Nielsen, chefanalytiker i Nordea.

Ifølge Jan Størup Nielsen føler virksomhederne sig overbevist om, hvordan fremtiden efter genåbningen ser ud. Men sammenligner man denne økonomiske krise med finanskrisen, ser han én tydelig og vital forskel.

»Denne krise er meget anderledes, for det er en midlertidig nedlukning af nogle forbrugsmuligheder, og til gengæld har specielt husholdningerne øget deres forbrugsmuligheder igennem krisen. Vi har fået udbetalt frosne feriepenge, og aktierne og huspriserne er steget. Så der har været store formuegevinster, og det var det stik modsatte af det, der skete under finanskrisen. Det betyder, at vi meget hurtigere kan komme ud på den anden side.«

Efter et frygteligt første kvartal for dansk økonomi tror han nu på en opblomstring, der i sidste ende vil give en god vækst på BNP (bruttonationalprodukt). Han forventer en vækst på den gode side af 2 pct. og måske op til 2,5 pct. Men det vil være skævt fordelt, fordi første kvartal har været så svagt.

Man kan spørge sig selv om, hvad sammenhængen mellem mange virksomheders klagen over økonomiske vanskeligheder under coronanedlukningen og den nylige efterspørgsel efter flere ansatte er. Her har Jan Størup Nielsen også et svar.

»Det er nok også meget skævt fordelt. Der vil sikkert stadig være hoteller og restauranter, som kun lige klarer den eller måske ikke gør. Men de virksomheder, som har klaret sig nogenlunde igennem kan se ind i en kraftigt stigende efterspørgsel, og så handler det om at have ansat folkene til opgaverne. Jeg tror, vi ser en euforisk stemning henover sommeren, hvor vi alle har lyst til at gå ud at spise og gå i biografen, hvor forbruget virkelig kommer til at gå stærkt, før det vil falde ned til et mere normalt niveau igen.«

BRANCHENYT
Læs også