Erhverv

Alstom vandt udbud: Her er de elektriske tog, der skal erstatte IC4-togene

Indkøbet af de nye el-togsæt er den største investering i DSB’s historie. Investeringen lander på mere end 20 mia. kr., når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning.

Video: DSB
DSB

Det bliver den franske producent Alstom, der skal levere de mindst 100 elektriske togsæt, som om nogle år skal erstatte DSB’s nuværende tog. Indkøbet af de nye el-togsæt er den største investering i DSB’s historie, og den samlede investering lander på mere end 20 mia. kr., når man tager det forventede antal togsæt og vedligehold af dem i betragtning, skriver DSB i en pressemeddelelse.

De nye tog bliver leveret i slutningen af 2024 og frem mod 2030. Togene skal efter planen erstatte alle de nuværende IC3-, IR4- og IC4-tog. Dermed skal de fuldende DSB’s arbejde med at omstille sig fra dieseltog til elektriske tog i Danmark i 2030.

På et kort pressemøde mandag præsenterede transportminister Benny Engelbrecht den nye aftale. Her understregede ministeren, at de nye tog accelererer dobbelt så hurtigt som IC3-togene og er 65 pct. bedre for miljøet.

»Det vi har brug for til de danske strækninger er et tog, der kan accelerere hurtigt og køre 200 km/t. Det kan de nye tog,« sagde Benny Engelbrecht.

Til sammenligning har IC3-togene en tophastighed på 180 km/t. De nye tog har desuden 7.950 hestekræfter mod f.eks. 1.870 hestekræfter i IC3-toget og 3.200 hestekræfter i Øresundstoget, oplyser DSB.

Ikke en ny skandale

De nye el-togsæt er bygget op om produktplatformen Coradia Stream, som allerede er i passagerdrift i Italien. Togsættene, som DSB bestiller, ligger desuden tæt op ad en løsning, der leveres til Holland og efter planen kommer i drift før leverancen til Danmark.

Fakta om Coradia Stream
  • Maks. hastighed: 200 km/t.
  • Acceleration: Fra 0 km/t til 70 km/t på 1,2 m/s2
  • Hestekræfter: 7.950.
  • 300 pladser, herunder to kørestolspladser.
  • Fem døre pr. side.
  • Fem vogne pr. togsæt.
  • Antal toiletter: To standard og et multifunktion.
  • Antal cykelpladser: 12.
  • Antal flexområder: To.
Kilde: DSB

At det var en løsning, der allerede er i drift, fremhævede tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA) som forsikring for, at den historiske investering ikke ender i en ny skandale i stil med IC4-togene.

»Der er to ting, som gør, at vi undgår problemer. Dem, der leverer toget, skal også stå for vedligeholdelsen. Den regning havner ikke hos de danske skatteydere. Og for det andet er det et tog, der allerede kører i Europa, og som har vist sig at være stabilt,« sagde han på pressemødet.

De første IC4-tog blev købt for 5,3 mia. kr. i 2000, og de første blev leveret i 2003. Det var dog først fem år senere i 2008, at togene kom i drift. De mange problemer har betydet, at DSB løbende har været nødt til at nedskrive IC4-togenes værdi, så de med udgangen af 2019 var værdisat til 46 mio. kr.

Også DSB fremhæver, at Alstom skal stå for vedligeholdelsen som en del af aftalen.

»En ny, ensartet og elektrisk togflåde kræver mindre vedligeholdelse end vores nuværende aldrende dieseltog. På den måde bidrager dagens beslutning både til mere bæredygtighed, når det gælder miljø og klima, men også når det kommer til DSB’s økonomi. Begge dele til gavn for kunderne og for vores muligheder for at tilbyde dem attraktive billetter og rejser. Et stærkt udgangspunkt for, at flere danskere vælger toget og dermed bidrager til mindre forurening og færre biler på vejene,« siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB, i pressemeddelelsen.

Aftalen om de nye elektriske tog blev i 2018 indgået af alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Nye Borgerlige. Sidstnævnte var dog ikke valgt ind, da aftalen blev lavet.

Aftalen skal godkendes af Folketingets Finansudvalg, før den kan træde i kraft.

BRANCHENYT
Læs også