Erhverv

Trafik-formand om DSB'snye eltog: »Her skal man ikke gentage nogen fiaskoer fra fortiden«

Ifølge togentusiast og formand for Rådet for Bæredygtig Trafik Poul Kattler er de nye eltog fra Alstom et fornuftigt valg.

Video: DSB
DSB

»Det er vældig tiltrængt.«

Sådan lyder Poul Kattlers reaktion på nyheden om DSB’s historisk store indkøb af elektriske tog for 20 milliarder kr. fra franske Alstom. Kattler er togentusiast og formand for Rådet for Bæredygtig Trafik – en ngo, der arbejder for bæredygtighed i transportsektoren.

»Danmark er jo nærmest kendt for at have så utrolig meget dieseldrift – og det er ikke kendt for det gode, men for det pinlige,« siger han, der derfor glæder sig over, at Danmark nu er på vej mod en mere grøn togdrift.

DSB har indgået en kontrakt med Alstom på mindst 100 el-togsæt. DSB forventer dog at købe ca. 150 i alt. De første tog skal efter planen på skinnerne fra slutningen af 2024 og frem mod 2030 og skal dermed fuldende DSB’s arbejde med at omstille sig fra dieseltog til elektriske tog i Danmark i 2030.

»Om nogle år har vi indhentet den europæiske standard. Ikke så meget med hastigheden, men i hvert fald med de moderne elektriske tog. Og det er jo rigtig godt,« siger Poul Kattler.

Det der med hastigheden ærgrer ham dog lidt, kan man mærke, selvom han vurderer, at DSB har valgt fornuftigt med deres nye togindkøb.

Høj acceleration sparer rejsetid

»Vi har for en gangs skyld ikke bedt om noget helt exceptionelt. DSB har bedt om en hyldevare, som er ved at blive leveret andre steder i Europa. Vi er ikke de første. Så jeg tænker, at her skal man ikke gentage nogen fiaskoer fra fortiden,« siger Poul Kattler med henvisning til IC4-togene, der har kostet DSB dyrt.

De første IC4-tog blev købt for 5,3 mia. kr. i 2000, og de første blev leveret i 2003. Det var dog først fem år senere i 2008, at togene kom i drift. De mange problemer har betydet, at DSB løbende har været nødt til at nedskrive IC4-togenes værdi, så de med udgangen af 2019 var værdisat til blot 46 mio. kr. Men med de elektriske tog, DSB køber nu, ved man altså i lidt højere grad, hvad man får.

»Her får man nogle elektriske tog, der ser ud som om, de er der, hvor man kan forvente, når man taler om tog, der ikke kan køre over 200 km/t,« siger Poul Kattler og tilføjer:

»Det er måske en lille smule synd, at de ikke kan det.«

Der er nemlig banestrækninger i Danmark, hvor man fremover med det rigtige tog ville kunne køre 250 km/t, siger han.

På pressemødet mandag fremhævede transportminister Benny Engelbrecht dog, at de nye tog er hurtige, når det kommer til acceleration, hvilket er vigtigt på de danske strækninger. Og det giver Poul Kattler sådan set ministeren ret i.

»Det er jo ikke alle tog, der skal køre direkte igennem København, Odense og Aarhus. Vi har jo relativt tæt mellem stationerne. Så der må jeg jo nok give ham, at han har ret. Eltog kan accelerere meget hurtigere end dieseltog, og det giver både en tidsgevinst, men betyder i virkeligheden også, at du kan skubbe flere tog ind på strækningerne, så kapaciteten bliver også forbedret,« siger Poul Kattler.

Fakta om de nye tog

De nye el-togsæt er bygget op om produktplatformen Coradia Stream, som allerede er i passagerdrift i Italien. Her er nogle af de tekniske fakta om toget:

  • Maks. hastighed: 200 km/t.
  • Acceleration: Fra 0 km/t til 70 km/t på 1,2 m/s2
  • Hestekræfter: 7.950.
  • 300 pladser, herunder to kørestolspladser.
  • Fem døre pr. side.
  • Fem vogne pr. togsæt.
  • Antal toiletter: To standard og et multifunktion.
  • Antal cykelpladser: 12.
  • Antal flexområder: To.

Kilde: DSB.

Vil savne IC3-togenes charme

En anden ting, Poul Kattler glæder sig over, er, at det ser ud til, der kommer god plads til bagagen.

»En af de ting, jeg hæfter mig ved, er, at man går tilbage til at have egentlige plads til bagage. Det synes jeg er rigtig godt tænkt, så man ikke skal slæbe sin bagage helt hen til pladsen og bakse den op på hylden. Der kommer et egentligt bagageområde, hvor man ikke skal slås med barnevogne og cykler. Det synes jeg er en god skik, vi har savnet,« siger han.

Der er dog også ting, han kommer til at savne ved de gamle tog.

»Det er smag og behag, men jeg ved sgu ikke, om det er det kønneste. Jeg tror, vi bliver mange, der begræder, at vi får et tog, der ligner de andre tog, der kører rundt i vores nabolande. IC3-togene har de der gumminæser, der er meget charmerende,« siger togentusiasten, men skynder sig at tilføje.

»Men der er ikke nogen, der kan tillade sig at begræde, at vi får moderne eltog. Selvfølgelig kan vi ikke det.«

BRANCHENYT
Læs også