Serier

Lufthavne mangler plads, når passagertallet stiger

Med de nuværende regler om afstand og test kan lufthavnene ikke håndtere de mange passagerer, når grænserne åbner. Arbejdsgruppe skal finde løsninger.

Corona rammer verden
Lufthavnene glæder sig til, at der igen kommer passagerer i terminalerne.

Nogle lufthavne vil mangle plads i terminalerne på grund af skærpede regler, når passagererne vender tilbage i takt med genåbningen af grænserne.

Afstandskrav på to meter, krav om coronatest og tjek af coronapas er nogle af de udfordringer, som skal løses, hvis lufthavnen ikke skal blive en flaskehals, når passagererne skal ud at rejse i langt større stil end i dag.

»Med de nuværende regler, så vil vi ikke kunne håndtere den trafik, vi forventer til sommer. Det er der simpelthen ikke plads til på grund af de krav, som gælder i øjeblikket. Derfor er man nødt til at ændre kravene, for det nytter ikke, at lufthavnen kun kan rumme 10 pct. af den normale kapacitet, hvis 60 pct. vil ud at flyve,« siger Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Med de nuværende regler, så vil vi ikke kunne håndtere den trafik, vi forventer til sommer.

Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Udfordringen er så påtrængende, at der som et led i lempelserne af rejsereglerne er nedsat en arbejdsgruppe, som skal komme med anbefalinger om, hvordan lufthavnene fysisk kan indrettes til de lempede rejserestriktioner, uden at det går ud over den sundhedsmæssige sikkerhed.

Allerede før påske advarede Københavns Lufthavn om, at der kunne blive udfordringer med at håndtere passagererne. I påskedagene var der dagligt op mod 4.000-5.000 rejsende dagligt, og det var en fordobling i forhold til ugen før. Men meget langt fra de 100.000 passagerer, som lufthavnen kunne klare på de mest travle dage før coronakrisen.

Lufthavnen var bl. a. nødt til at lukke nogle af check-in-skrankerne, fordi kunderne ellers ville stå for tæt. Det gav også udfordringer, at mange ankommende passagerer skulle coronatestes og efterfølgende vente på svar på testen.

Thomas Woldbye er dog overbevist om, at der vil ske en tilpasning af reglerne, så man kan håndtere større trafikmængder.

Han sætter bl.a. sin lid til, at EU’s coronapas bliver adgangsbilletten til at rejse. Det kan ifølge lufthavnschefen bidrage til at løse udfordringen.

»Vi forventer, at EU’s coronapas bliver en digital løsning, og så kan vi bygge det ind i vores systemer, så det ikke er nødvendigt med fysisk tjek,« siger Thomas Woldbye.

Billund Lufthavn vil også få udfordringer med at håndhæve de aktuelle regler, når trafikken forventeligt stiger markant i de kommende måneder.

Efter mere end et år i dvale er vi meget motiverede for også at løse den opgave.

Jesper Klausholm, marketingchef i Billund Lufthavn.

»Vi er blevet dygtige til at håndtere de skærpede krav, men det er ingen hemmelighed, at nogle af reglerne har været vanskelige at leve op til. Vi forventer imidlertid, at arbejdsgruppen kommer med anbefalinger, så der bliver fundet de rigtige løsninger. Men passagererne skal forberede sig på, at det ikke bliver som før. De vil kunne mærke ændringerne,« siger Jesper Klausholm, marketingchef i Billund Lufthavn.

Han tilføjer, at man har levet med ændrede krav og regler længe.

»Efter mere end et år i dvale er vi meget motiverede for også at løse den opgave. Vi ser i den grad frem til, at der igen kommer passagerer og aktivitet i terminalerne,« siger Jesper Klausholm.

Både Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn finder det svært at spå om, i hvilken udstrækning trafikken vender tilbage til sommer, når der bliver åbnet for rejser i Europa med coronapas.

I Billund har flyselskaberne planlagt en kapacitet på 75 pct. i forhold til før coronakrisen. I København er programmet cirka to tredjedele af niveauet i samme periode i 2019.

Der kan dog ske betydelige ændringer afhængig af, hvordan det går med udrulningen af vacciner, udbredelsen af virusmutationer og andre forhold.

BRANCHENYT
Læs også