Erhverv

Aarhus Street Food laver millionoverskud trods corona-nedlukninger

Mange i restaurationsbranchen har det forgangne år drejet nøglen om. Det gælder ikke Aarhus Street Food, som tilmed har leveret overskud både på bundlinjen og udviklingsmæssigt.

Britt Vorre er sammen med sin mand, Thomas Bendtsen, indehavere af Aarhus Street Food. Foto: Joachim Ladefoged Når Aarhus Street Food igen åbner op, vil det være muligt for kunderne at bestille mad og drikke direkte fra bordene via deres telefon. Foto: Mads Frost.

Siden midten af december har flaget ved Aarhus Street Food været taget ned. Normalt sker det kun for en kort stund, når der skal gøres plads til Dannebrog, men indtil videre har det været nede i hele 2021. Snart rejses det igen, både for at signalere at nedlukningen er ovre og for at fejre et helt nyt tiltag affødt af corona.

Trods et år med corona, som særligt har været en hård nyser for mange i restaurationsbranchen, lykkedes det Aarhus Street Food at lande et millionoverskud sidste år.

»Vi havde en god sommer, og det har løftet det hele. Derudover har det kunnet lade sig gøre, fordi vi har holdt snuden i sporet og optimeret maks. inden for de coronaretningslinjer, vi blev pålagt. Det har bestemt været hårdt, og jeg blev selv overrasket over regnskabet,« siger Britt Vorre, adm. direktør i Aarhus Street Food.

I 2020 havde Aarhus Street Food en bruttofortjeneste på knap 16 mio. kr. og et resultat efter skat på 3,3 mio. kr. Året forinden, dengang corona endnu ikke havde set dagens lys, havde madmarkedet en bruttofortjeneste på 25 mio. kr. og et resultat efter skat på 10,5 mio. kr.

Aarhus Street Food
  • Åbnede i august 2016 og er stiftet af ægteparret Britt Vorre og Thomas Bendtsen samt investoren Kasper Kragelund.
  • Madmarkedet har plads til 26 køkkener samt fire barer og befinder sig på Ny Banegårdsgade 46 i Aarhus.
  • Har netop investeret i en 52 kvm storskærm til parkeringsarealet, hvor der skal fremvises open air-film i løbet af sommeren. Det vil være gratis ligesom alle andre arrangementerne, som afholdes af Aarhus Street Food.

Det aarhusianske madmarked er en forretning, der blandt andet kører rundt via nonprofitudlejning. Omkostningerne på husleje og drift er derfor bredt ud blandt alle køkkener og barer.

Under den første nedlukning tilbød Aarhus Street Food takeaway til sine mange trofaste kunder, men under anden nedlukning blev takeaway-løsningen fravalgt.

»Første nedlukning lærte os, at det var noget nær umuligt at få 25 forskellige enheder til at blive enige om, hvordan vi skulle løfte opgaven med takeaway,« siger Britt Vorre.

Under anden nedlukning blev alle 25 køkkener i stedet sendt skadesfrit hjem uden hverken at skulle betale husleje eller drift. Ifølge Britt Vorre er det årsagen til, at alle har overlevet, hvilket har været muligt pga. det fornuftige regnskab.

Besøgende på madmarkedets hjemmeside og Facebook-profil er længe blevet mødt med meldingen: »Noget nyt og spændende er på vej.«

Britt Vorre oplyser til Finans, at virksomheden har udviklet et helt nyt bestillingssystem, som gør det muligt for kunderne at bestille mad og drikke direkte fra bordene, når madmarkedet igen åbner. Går alt efter planen, sker det ifølge regeringens genåbningsplan til maj.

»Det er stik imod det, vi altid har gjort. Den oprindelige idé er netop, at man samles og går rundt mellem forskellige køkkener for at se og dufte, men vi bliver nødt til at følge med tiden. Derfor giver vi nu folk mulighed for at holde afstand, når de besøger Street Food«.

BRANCHENYT
Læs også