Skokøbmand tjener rekordmange millioner på populært skomærke
Esbjerg-virksomheden Sports Connection, der er den eneste nordiske distributør af det fremadstormende skomærke Skechers, kom i mål med et rekordstort overskud i 2020.
Selvom Skechers blev grundlagt for snart 30 år siden, er det først inden for de seneste år, at det amerikanske skomærke for alvor har fået medvind, og salget er steget voldsomt på begge sider af Atlanten – især i Skandinavien.
Det er tilsyneladende sagen, hvis man tager udgangspunkt et dugfriskt regnskab fra det danske selskab Sports Connection, der er nordisk distributør af de populære sneakers.
Gennem de seneste år har Esbjerg-virksomheden, som har samarbejdet med Skechers i snart 20 år, kunnet se omsætningen skyde op i raketfart.
Sidste år blev da også endnu et rekordår for Sports Connection, der ifølge regnskabet præsterede et resultat efter skat på 42 mio. kr. sammenlignet med 29 mio. kr. i 2019. På få år er resultatet dermed mere end tidoblet.
Bruttofortjenesten steg i regnskabsperioden fra 62 mio. kr. til 83 mio. kr.
Peter Jørgensen, der er hovedaktionær og adm. direktør udtrykker i en pressemeddelelse sin store tilfredshed med de økonomiske nøgletal.
»Vores forretningsmodel har vist sin holdbarhed og modstået de omvæltninger, coronapandemien har udsat os for,« siger han.
Sports Connection har siden 2005 distribueret Skechers engros og online - og siden 2013 via konceptbutikker i Skandinavien. Dem er der 46 af, og 13 er drevet af franchisepartnere. Dertil kommer 1.700 forhandlere i Norden.
Sports Connection indgik i 2019 en aftale med Skoringen i Danmark og Norge om at åbne 150 shop-in-shop-butikker, der blev ført ud i livet 2020. Derudover åbnede selskabet fire egne Skechers-butikker, heriblandt Europas største, Skechers Superstore på 850 kvadratmeter i Esbjerg.
Peter Jørgensen vurderer derfor også, at virksomheden står godt rustet til at gribe nye vækstmuligheder i de kommende år ifølge pressemeddelelsen.
Han har tidligere udtalt sig til Finans om årsagen til den høje vækst:
»Jeg tror, det har været afgørende, at Skechers de seneste år har været dygtig til at læse behovet hos forbrugerne. Derudover er der brugt mange ressourcer på markedsføring, og det er helt sikkert også en del af årsagen til, at salgstallene er gået voldsomt op,« fortalte Peter Jørgensen i 2017.
Skechers har gennem årene gjort brug af kendisser som reklamesøjler. Kim Kardashian, Britney Spears, Christina Aguilera og Demi Lovato er blot nogle af de personer, der har lagt navn og ansigt til Skechers-reklamer.
I 2015 overhalede Skechers midlertidigt Adidas og indtog andenpladsen efter Nike som USA’ største skomærke målt på markedsandele. I dag er det dog verdens tredjestørste skomærke. Heller ikke investorerne har kunnet holde fingrene fra Skechers, og på ti år er selskabets aktiekurs tidoblet.