Erhverv

Mediekoncern så bundlinjen styrtdykke i 2020

Et annoncemarked præget af coronapandemien og store investeringer var medvirkende til, at Jysk Fynske Medier så indtjeningen styrtdykke i 2020.

Artiklens øverste billede
Jysk Fynske Mediers adm. direktør, Jesper Rosener. Foto: Joachim Ladefoged

Landets næststørste mediekoncern, Jysk Fynske Medier, der blandt andet ejer Fyens Stiftstidende og Århus Stiftstidende, kom ud af 2020 med et underskud på 98 mio. kr. – et af koncernens dårligste i nyere tid.

Det skriver Jysk Fynske Medier i en pressemeddelelse, før regnskabet er blevet offentliggjort.

Heri beskriver mediehusets ledelse regnskabet som »utilfredsstillende«.

Underskuddet kommer blot et år efter, at Jysk Fynske Medier fremlagde det bedste resultat siden sin dannelse i 2015. Dengang viste regnskabet for 2019 et overskud på 25,1 mio. kr. og en omsætning på 1,9 mia. kr.

Jysk Fynske Medier oplyser i pressemeddelelsen, at det nye regnskab er præget af coronakrisen samt investeringer for 60 mio. kr. i udviklingsprojekter.

»Det er utilfredsstillende med 98 millioner kroner i underskud i 2020. Det bryder ingen administrerende direktør sig om, men ikke desto mindre synes jeg godt, at jeg kan stå på mål for resultatet,« siger Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier, i pressemeddelelsen.

Den negative bundlinje skal ifølge mediekoncernen ses i lyset af, at det generelle annoncemarked har været hårdt ramt af sidste års nedlukning. Men også dealmarkedet, hvor Jysk Fynske Medier har kunder inden for rejse-, restaurations- og detailbranchen, har været præget af krisen.

På den anden side salget af journalistisk indhold ifølge koncernen i 2020.

Jysk Fynske Medier har desuden været på storindkøb i løbet af året og tilføjet Helsingør Dagblad, Ugeavisen Nordsjælland og ni ugeaviser til koncernen. Derfor ser mediekoncernens direktør positivt på fremtiden:

»Vi er økonomisk godt rustede, og vi udvikler fortsat med høj hastighed. Vi er klar til at investere i nye produkter og lancerer fra foråret og hen over sommeren en række nye, nærlokale nyhedsmedier omkring Aarhus og i København for at bekæmpe både nyhedsørkener og techgiganter,« siger Jesper Rosener.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.