Erhverv

Mediekoncern så bundlinjen styrtdykke i 2020

Et annoncemarked præget af coronapandemien og store investeringer var medvirkende til, at Jysk Fynske Medier så indtjeningen styrtdykke i 2020.

Jysk Fynske Mediers adm. direktør, Jesper Rosener.
Foto: Joachim Ladefoged

Landets næststørste mediekoncern, Jysk Fynske Medier, der blandt andet ejer Fyens Stiftstidende og Århus Stiftstidende, kom ud af 2020 med et underskud på 98 mio. kr. – et af koncernens dårligste i nyere tid.

Det skriver Jysk Fynske Medier i en pressemeddelelse, før regnskabet er blevet offentliggjort.

Heri beskriver mediehusets ledelse regnskabet som »utilfredsstillende«.

Underskuddet kommer blot et år efter, at Jysk Fynske Medier fremlagde det bedste resultat siden sin dannelse i 2015. Dengang viste regnskabet for 2019 et overskud på 25,1 mio. kr. og en omsætning på 1,9 mia. kr.

Jysk Fynske Medier oplyser i pressemeddelelsen, at det nye regnskab er præget af coronakrisen samt investeringer for 60 mio. kr. i udviklingsprojekter.

»Det er utilfredsstillende med 98 millioner kroner i underskud i 2020. Det bryder ingen administrerende direktør sig om, men ikke desto mindre synes jeg godt, at jeg kan stå på mål for resultatet,« siger Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier, i pressemeddelelsen.

Den negative bundlinje skal ifølge mediekoncernen ses i lyset af, at det generelle annoncemarked har været hårdt ramt af sidste års nedlukning. Men også dealmarkedet, hvor Jysk Fynske Medier har kunder inden for rejse-, restaurations- og detailbranchen, har været præget af krisen.

På den anden side salget af journalistisk indhold ifølge koncernen i 2020.

Jysk Fynske Medier har desuden været på storindkøb i løbet af året og tilføjet Helsingør Dagblad, Ugeavisen Nordsjælland og ni ugeaviser til koncernen. Derfor ser mediekoncernens direktør positivt på fremtiden:

»Vi er økonomisk godt rustede, og vi udvikler fortsat med høj hastighed. Vi er klar til at investere i nye produkter og lancerer fra foråret og hen over sommeren en række nye, nærlokale nyhedsmedier omkring Aarhus og i København for at bekæmpe både nyhedsørkener og techgiganter,« siger Jesper Rosener.

BRANCHENYT
Læs også