Erhverv

Urmærket Vejrhøj har med sit danske design begejstret japanerne

Kirsebærtræer og betalingsmetoden "konbini" har sikret den danske designvirksomhed Vejrhøj en solid plads på det japanske marked.

Urmærket Vejrhøj fik for alvor succes, da virksomheden lancerede sin første kollektion i kirsebærtræ. Foto: Emil Rasmussen

Gennem århundreder er kirsebærblomsten, sakura, blevet elsket og tilbedt i Japan. Hvert år, når kirsebærtræerne står i flor, myldrer japanerne til parker og templer for at nyde de lyserøde træer, der symboliser starten på noget nyt.

Fascinationen var også stor, da Janus Aarup, stifter af urvirksomheden Vejrhøj, i foråret 2017 besøgte Japan. Med egne øjne så han de lyserøde træers evne til at transformere et landskab, og straks blev han inspireret til at lave en kollektion i kirsebærtræ. Idéen viste sig at være vejen til vækst i hans virksomhed.

Sidste år vækstede Vejrhøj med 700 pct. Virksomheden landede i 2020 et resultat før skat på knap 2 mio. kr., hvorimod det i 2019 lød på 28.831 kr., oplyser Janus Aarup.

Vejrhøj
  • Blev stiftet i 2013 af Janus Aarup. Idéen til virksomheden opstod, da han skrev sin afhandling på CBS om dansk design i USA.
  • I 2015 kom Vejrhøj i kontakt med kunstneren Bo Bonfils, og sammen designede de den første kollektion, som de lancerede på kickstarter med stor succes.
  • I Danmark har virksomheden et bredt forhandlernetværk, men i udlandet satser virksomheden 100 pct. på online salg. Urene kan stadig købes i en række fysiske butikker blandt andet i butikken tilknyttet til San Francisco Museum of Modern Art.
  • Sælger direkte til det japanske kunder via egen webshop.
  • Navnet til virksomheden er inspireret af, at Janus Aarup er vokset op for foden af Vejrhøj bakken, som er på UNESCOs liste over geoparker. Japanerne kan dog have anelse svært ved at udtale navnet.

»96 pct. af vores salg går uden for EU, og der er ingen tvivl om, at Japan er vores største marked,« siger Janus Aarup.

Førend ure i kirsebærtræ blev en del af Vejrhøjs kollektioner, blev urene primært produceret i ahorn og valnøddetræ.

»Dengang forsøgte vi også at sælge i Japan, men det gik ikke særlig godt,« siger Janus Aarup.

Det gør det til gengæld nu af flere årsager. En ting er at have styr på sit design, men en anden ligeså vigtig faktor er at have kendskab til sit marked, hvilket særligt har været udfordrende og lærerigt for den danske designvirksomhed.

»Der er et rigtig godt match mellem vores produkt og Japan. Japanerne elsker minimalisme, træ og skandinavisk design, men når man sælger online til Japan, er der et helt andet købsmønster end i Europa, og det bliver man nødt til at forstå, « siger Janus Aarup.

Evnen til at tale japansk er ifølge Janus Aarup først og fremmest billetten til det japanske marked. Vejrhøj har derfor tre japansktalende deltidsansatte ansat på hovedkontoret i København. Derudover adskiller japanernes handelsmønstre sig markant fra europæernes. Det oplever Vejrhøj ved, at 30 pct. af de japanske kunder anvender betalingsformen konbini.

Konbini-betalingsmetode
  • Konbini-betaling eller betaling i en nærbutik er den mest almindelige digitale betalingsmetode i Japan efter kortbetaling.
  • Særligt for denne betalingsmetode er, at ordren starter online, men betalingen gennemføres i Konbini-butikken.
  • Kunden kan lave en Konbini-betaling, når der handles på et e-handelswebsted. Betalingsmetoden er velegnet til at få adgang til kontantmarkedet via e-handel.
  • Det er primært i døgnåbne nærbutikker som 7-Eleven, Lawson og FamilyMart, hvor Konbini-ordrene bliver foretaget.
  • Betalingsflowet er ens på både computeren og mobile enheder.

2020 blev året for en ny kollektion, men det blev også året, hvor virksomheden besluttede at ændre salgsstrategi.

»I starten fokuserede vi på fysiske butikker. Webshoppen var derfor bare en ekstra ting. Det har betydet, at det indtil sidste år var rigtig hårdt arbejde, uden at det gav pote, men det har det virkelig vist sig at gøre med onlinesalget,« siger Janus Aarup.

Nu fokuserer virksomheden udelukkende på onlinesalg i udlandet og på at servicere sit eksisterende forhandlernetværk i Danmark. I løbet af 2020 og 2021 har Vejrhøj ikke kontaktet en eneste forhandler. Til gengæld har Vejrhøj fået et globalt domæne og to specifikke domæner til Japan og Korea.

Den eneste fuldtidsansatte i virksomheden i dag er Janus Aarup selv, som får hjælp af fem deltidsmedarbejdere. Planen er dog, at det pæne overskud fra det forgange år skal bidrage til, at der kommer flere hænder ombord samtidig med, at Vejrhøj skal etableres på flere markeder i Asien.

BRANCHENYT
Læs også