Erhverv

Bilkoncerners fremgang sår tvivl om Teslas førerposition

Teslas salgstal stiger, men overskuddet udebliver, og på aktiemarkedet haler konkurrenterne langsomt ind på Elon Musks hjertebarn.

Langt størstedelen af Teslas bilsalg i 2020 kom fra modellerne 3 og Y. Foto: Reuters.

Tesla har problemer med at tjene penge på at sælge biler. Sent mandag blev dets regnskab for årets første kvartal offentliggjort.

Elbilgiganten præsterede et overskud på 438 mio. dollars, men har i samme periode modtaget omtrent omtrent 518 mio. dollars i offentlige tilskud.

Teslas aktiekurs faldt efter markedsluk med omtrent 2,5 pct. Spørgsmålet er, om vi er begyndt at se tegn på, at Teslas status som dominerende på elbilmarkedet er ved at krakelere?

Teslas markedsværdi på omtrent 700 mia. dollars er stadig højere end de nærmeste seks konkurrenters tilsammen.

Alligevel har 2021 budt på kursændringer, der kan tyde på, at investorerne har bidt mærke i, at blandt andre Volkswagen, Daimler, BMW og General Motors for alvor er begyndt at indstille sig på en ny virkelighed, hvor elbiler er markedets omdrejningspunkt.

»De signaler, som vi har set gennem slutningen af 2020 og starten på 2021, vidner om, at de klassiske bilproducenter, også de europæiske, begynder at komme op i gear og kan være med på bølgen omkring elektriske biler,« siger Otto Friedrichsen, aktiechef hos Formuepleje.

Mens Volkswagens aktiekurs siden årets begyndelse er steget med næsten 70 pct., og både Daimler, BMW og General Motors alle er steget med mere end 20 pct., er prisen på Tesla-aktien omtrent den samme.

Sidstnævnte nåede i slutningen af januar et foreløbigt maksimum på 900 dollars. Få uger senere, i begyndelsen af marts, blev Tesla-aktien handlet til 563 dollars stykket.

Siden da har Tesla genvundet noget terræn. Kursen ligger i dag i 738 dollars. Det er nærmest eksakt samme værdi, som aktien havde i begyndelsen af 2021, men altså en relativ tilbagegang sammenlignet med nogle af de større vestlige konkurrenter.

»Vi kommer til at se - på den ene eller anden måde - at Teslas markedsposition vil blive udfordret,« siger Otto Friedrichsen.

Ifølge dets regnskab leverede Tesla sidste år 499.647 biler. Til sammenligning solgte Volkswagen-gruppen, som inkluderer mærker som Audi, Skoda og Porsche, ifølge sit regnskab 231.600 biler, der udelukkende kører på el.

I januar skrev Financial Times da også, at BMW, Daimler og Volkswagen tilsammen havde solgte flere end 600.000 elbiler i 2020, hvilket skulle vise sig at være flere, end Tesla formåede at levere.

Markedet opbyggede i løbet af 2020 en stærk forventning om, at Tesla kommer til at være den dominerende faktor i markedet, og det afspejler selskabets markedsværdi, mener Otto Friedrichsen.

Otto Friederichsen tilføjer, at Teslas nuværende værdiansættelse er »langt fra vores virkelighed,« og at det er en af årsagerne til, at Formuepleje ikke investerer i Tesla.

»Tesla har været langt fremme i lang tid, men jeg tror, at vi kommer til at se de europæiske og asiatiske producenter catche up,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også