Erhverv

Vandt tv-program med Lars Seier: Nu har Spring Copenhagen 12-doblet overskuddet

Spring Copenhagen voksede voldsomt i 2020, og nu står den på international ekspansion. »Det er ganske tilfredsstillende,« lyder det fra Lars Seier Christensen, som investerede i virksomheden gennem et tv-program.

Her ses stifterne af Spring Copenhagen, Claus Nielsen til venstre og Peter Sørensen til højre, sammen med Lars Seier Christensen. Sidstnævnte investerede i Spring Copenhagen gennem tv-programmet "Vejen til Seier" i 2019. Foto: Spring Copenhagen

Den kendte erhvervsmand Lars Seier Christensen ramte tilsyneladende plet, da han i 2019 skulle finde en vinder blandt 700 håbefulde iværksættervirksomheder i TV 2-programmet "Vejen til Seier".

Designvirksomheden Spring Copenhagen vandt konkurrencen, og med sejren fulgte en investering på 6 mio. kr. fra Lars Seier, der blev medejer af knap en tredjedel af Spring Copenhagen.

Spring Copenhagen
  • Spring Copenhagen er grundlagt i 2015 af Peter Sørensen og Claus Nielsen
  • Virksomheden sælger accessories til køkkenet og stuen, lamper og møbler
  • Vandt i april 2019 tv-programmet "Vejen til Seier"

Nu kan Spring Copenhagen så fremvise et regnskab, som byder på lige netop den vækst, som Lars Seier havde håbet på for et par år siden.

Omsætningen blev i 2020 næsten tredoblet fra 13,4 mio. kr. til 38,2 mio. Men måske endnu mere imponerende blev bundlinjen forbedret med 1.142 pct.

Mere end en 12-dobling af resultatet efter skat, som gik fra knap 0,5 mio. kr. til 6 mio.

Lars Seier er spændt på at se, hvor langt Spring Copenhagen nu kan drive det.

»Det er ganske tilfredsstillende med en vækst af den kaliber på så kort tid. Med planerne for international ekspansion, der ligger i kortene, skal Spring Copenhagen for alvor vise, hvad de er gjort af,« siger han.

Som Saxo Bank-milliardæren hentyder til, står den nu på international ekspansion for Spring Copenhagen.

»Vi har taget andele på det danske designmarked, og nu står vi over for målrettet og ambitiøs ekspansion til nærmarkederne i Norge, Sverige og Tyskland,« siger Peter Sørensen, adm. direktør i og medejer af Spring Copenhagen.

Han fortyder ikke, at han og partneren Claus Nielsen tilmeldte sig tv-programmet med Lars Seier.

»Det var dengang et sats at tilmelde sig – og vi vidste nok ikke helt, hvad vi gik ind til – men vi har på to år vist, at vores idé, vilje og koncept er den rigtige investering for Lars Seier,« siger Peter Sørensen.

Spring Copenhagen forventer i 2021, at omsætningen skal vokse med yderligere 50 pct. Det skal ske gennem en række produktlanceringer, investering i digitale brandbutikker verden over og et styrket samarbejde med retail-sektoren.

Spring Copenhagen producerer danske designklassikere ved at tage udgangspunkt i tidligere danske designere. F.eks. har virksomheden produceret Peberfuglen, der første gang så dagens lys i slutningen af 1950’erne udarbejdet af den danske designer Sven-Erik Tonn-Petersen. Spring Copenhagen relancerede Peberfuglen i samarbejde med Tonn-Petersen’s familie i 2015, hvor den altså genopstod på ny.

Læs også