Erhverv

Mærsk-chef: Frygter hverken overkapacitet eller at miste førsteplads

Artiklens øverste billede
Mærsks administrerende direktør Søren Skou. Arkivfoto: Casper Holmenlund Christensen

Mens Mærsk afholder sig fra at lægge nye store ordre på skibe, har konkurrenterne ikke holdt sig tilbage over den seneste tid.

Ordrebogen vokser globalt og betyder, at nye skibe og mere kapacitet vil finde vej til markedet over de næste år, men det giver ikke anledning til bekymringer hos Søren Skou, der er administrerende direktør hos verdens endnu største containerrederi.

- Det, der betyder noget forretningen, er jo ikke, hvor mange skibe, der findes i verden, men hvor meget kapacitet der bliver udbudt på markedet hver eneste dag, siger Søren Skou i forbindelse med et pressemøde efter onsdagens regnskab for første kvartal.

Sidste år betød pandemien, at efterspørgslen og behovet for transport faldt med 15 pct. i andet kvartal. Der reagerede Mærsk - såvel som konkurrenterne - på ved at trække kapacitet ud af markedet, så priserne kunne holdes oppe.

- Og det er den måde, vi har tænkt os fortsat at tackle situationen på, siger Søren Skou onsdag.

- Selv om verdenshandlen går virkelig stærkt nu, så ser jeg ikke, at den langsigtede vækstrate har ændret sig fra de her 2-4 pct., som vi har set de sidste fire-fem år, siger Søren Skou.

Ifølge shipping-analysehuset Alphaliner er konkurrenten og alliancepartneren MSC på vej til at overhale Mærsk som verdens største containerrederi, når man måler på den nuværende ordrebog.

- Vores mål er ikke at være nummer et, men at gøre et godt job for vores kunder, levere et godt afkast til vores aktionærer og i øvrigt være en ordentlig virksomhed for de andre interessenter, som har noget med Mærsk at gøre, siger Søren Skou.

- Jeg vil gerne være topchef for verdens største container- og logistikselskab, og det tror jeg, at jeg har en god chance for at være noget tid endnu, siger topchefen og bruger dermed transformationen af Mærsk til at lægge afstand til konkurrenternes strategi.

Søren Skou har ved flere lejligheder gentaget, at Mærsk kun vil købe nye skibe svarende til af vedligehold af selskabets nuværende markedsandel.

- Vi ser ikke noget stort behov for at øge vores flåde. Vi vil gerne servicere vores kunder og sikre os, at vi kan vokse med dem, men vi har ikke en stor ambition om at få en større markedsandel ved at købe dusinvis af skibe, siger Mærsk-topchefen.

- Vi kommer formentlig til at skulle bestille en lille smule skibe i år for at sikre, at nogle ældre skibe, som skal på pension, bliver erstattet, fortsætter han.

Han tilføjer, at Mærsk samtidig skal blive endnu bedre til at udnytte den kapacitet, som rederiet allerede råder over.

Mens Mærsk altså ikke forventer at købe mange nye skibe, forholder det sig anderledes med indkøb af nye containere.

Selskabet løftede i forbindelse med sidste uges opjustering af forventninger også prognosen for anlægsinvesteringerne, og det er penge, som primært skal bruges på køb af nyt udstyr.

- Når containerne er på skibene to-tre uger længere, end de normalt ville gøre, så mangler de andre steder. Derfor har vi fremskyndet store køb af containere for at sikre, at vi kan have containere nok, siger Søren Skou.

Forventningerne til anlægsinvesteringerne er opjusteret til omkring 7 mia. dollar i 2021 fra tidligere 4,5-5,5 mia. dollar.

Særligt den amerikanske vestkyst er plaget af flaskehalse, hvilket lige nu betyder, at Mærsks skibe i gennemsnit ligger stille og venter i kø i 16 dage, før de kan komme af med lasten i den travle havn i Los Angeles.

/ritzau/FINANS

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.