Erhverv
BREAKING

Gastrotools ser vækst og udlandsplaner forude

Den unge virksomheds succes giver mod på mere. Drømmen er at revolutionere måden, hvorpå vi køber køkkenudstyr.

Anton Dehn Danielsen (tv.), Julius Søndergaard Schiller og Magnus Neble (th.) ejer Gastrotools, der samarbejder med blandt andre kokken Thomas Rode. Foto: PR

»Vi har en klar ambition om, at vi skal være en international virksomhed,« siger Julius Søndergård Schiller.

Sammen med Anton Dehn Danielsen og Magnus Neble driver han virksomheden Gastrotools, der sidste år omsatte for mere end 6 mio. kr., og har planer om at udvide til udlandet.

Desuden er han 22 år og læser medicin på Københavns Universitet.

Selvom omsætningen i 2020 var tre gange højere end året før, tror de tre unge ejere på, at Gastrotools i år kan sælge køkkenværktøj nok til, at der kommer til at stå 16 mio. kr. på toplinjen.

»Vi sætter nogle mål. Så sætter vi os sammen, kigger hinanden dybt i øjnene og bliver enige om, hvordan vi kan indfri de her mål,« fortæller Julius Søndergård Schiller.

De tre partnere udvikler virksomheden, der i 2020 leverede et resultat før skat på 1,1 mio. kr., ved at søge viden på internettet, fra mennesker, de møder, bøger og konferencer.

Succesen tilskriver de blandt andet deres samarbejde med kendte kokke som Thomas Rode, og at både Magnus Neble og Anton Dehn Danielsen tidligere har arbejdet med e-commerce.

Der står ingen erfarne forretningsfolk bag scenen og trækker i trådene.

»Det er meget learning by doing. Det kræver hårdt arbejde,« siger Julius Søndergård Schiller.

Han tog første spadestik til Gastrotools i slutningen af 2016, mens han gik i gymnasiet. Motivationen kom dengang som nu fra hans nysgerrighed til råvarer og tilberedningsmetoder.

Vi vil gerne udvikle alt essentielt køkkenværktøj i høj kvalitet

Julius Søndergaard Schiller, Gastrotools

Nysgerrigheden blev vakt i forældrenes store have, der havde både køkkenhave, drivhus og høns.

»Jeg har lavet mad, siden jeg var helt lille. Da jeg var 10-11 år, stod jeg for aftensmaden flere gange om ugen,« siger Julius Søndergård Schiller.

I første omgang solgte Gastrotools kun køkkenknive. I dag er sortimentet bredere.

»Vi vil gerne udvikle alt essentielt køkkenværktøj i høj kvalitet,« siger Julius Søndergård Schiller.

Undrer man sig over, at en ung medicinstuderende står bag en vækstvirksomhed med omsætning og resultat i millionklassen, er man ikke alene. Det gør Julius Søndergård Schillers studiekammerater også.

»Det er en markant anderledes verden, end de er vant til,« fortæller han.

»Lige nu hænger det sammen på den måde, at jeg egentlig bare giver den gas. Det er hårdt studie, og der kan være perioder, hvor det er ekstra presset. Så tager jeg et skridt ad gangen og holder hovedet koldt,« siger Julius Søndergård Schiller.

Ved årets udgang er Julius Søndergård Schiller efter planen færdig med sin bacheloruddannelse i medicin. Derefter vil han tage en pause fra lærebøgerne for at dedikere sig til at udvikle Gastrotools.

Allerede til sommer, siger han, vil virksomheden kigge mod nye markeder i udlandet.

Læs også
Top job