Genåbning: Modeugen i København går live igen
De seneste to modeuger i København er blevet ramt af coronakrisen med både aflysninger og flytning til digitale shows. Til august er planen at vende retur til den fysiske modefest i hovedstaden.
Efter et år uden at kunne rulle alle projektører og catwalks ud melder modeugen i København atter klar til mere normale tider. Det betyder, at den gennemføres i august med fagmesser og shows rundt i hovedstaden.
Som mange andre arrangører har Copenhagen Fashion Week siden marts 2020 været underlagt pandemien og de valgte restriktioner i smittekampen mod covid-19.
Modeugen i København gennemføres traditionelt to gange om året - januar/februar og august. I sommeren 2020 måtte store dele af arrangementerne drosles ned, mens der i februar 2021 udelukkende var tale om en digital version.
»Vi glæder os utrolig meget til at kunne byde velkommen tilbage til en fysisk modeuge. Vi kommer selvfølgelig stadig til at videreføre de mange digitale tiltag, som er udviklet det seneste år,« lyder meldingen i en pressemeddelelse fra adm. direktør Cecilie Thorsmark, Copenhagen Fashion Week.
Sammen med med fagmesserne Ciff i Bella Center og Revolver i Øksnehallen samt brancheorganisationerne Dansk Mode & Textil og Wear under Dansk Erhverv er det besluttet at gennemføre den kommende modeuge som en fysisk branchebegivenhed. Det vil sige i august.
»Værdien i at kunne mødes igen og bringe vores by i spil er noget, som vi alle ser rigtig meget frem til,« udtaler Cecilie Thorsmark.
Modeugen samler traditionelt indkøbere og fagfolk fra en lang række lande til den danske hovedstad. Fagmesser kombineres her med shows for indbudte, hvor danske designere og modeselskaber viser bud på kollektioner til kommende sæsoner.
Mens andre modeuger rundt om i Europa under coronakrisen har været helt aflyst, har den danske arbejdet intenst med at lancere virtuelle løsninger.
»Coronakrisen tvang os til at udvikle os digitalt,« fortalte Cecilie Thorsmark for kort tid siden i et stort interview med Finans. Hun sagde bl.a. også:
»Vi havde længe snakket om, at vi gerne ville digitalisere modeugen. Vi havde bare aldrig fået gjort noget ved det. Nu stod vi pludselig i en situation, hvor det ikke længere var nice to do. Nu var der pludselig et presserende behov for at trylle en plan frem. På fem uger skulle vi udvikle det, vi havde snakket om i fem år.«