Erhverv

Forbrugerombudsmanden politianmelder diskoteker for ulovlig markedsføring mod unge under 18 år

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt to diskoteker for at målrette reklamer mod unge under 18. Senest måtte diskotek Havana i Varde betale en bøde på 60.000 kr. for samme lovbrud.

Crazy Daisy i Svendborg og Buddy Holly i Struer er blevet politianmeldt for brud på markedsføringsloven, mens Havana i Varde allerede har betalt en bøde. Arkivfoto: Andreas Merrald.

Forbrugerombudsmanden politianmelder to diskoteker for at have reklameret for arrangementer med tilbud på alkohol rettet mod unge under 18 år.

De to sager bliver nummer to og tre af sager af samme karakter og kommer i kølvandet af, at natklubben Havana Varde har betalt en bøde på 60.000 kr. for at have brudt samme lovgivning.

De to politianmeldte diskoteker er Crazy Daisy i Svendborg og Buddy Holly i Struer, som Forbrugerombudsmanden mener har målrettet opslag på Facebook om arrangementer med tilbud på alkohol mod unge under 18 år.

Efter at have politianmeldt natklubber og diskoteker rundt om i landet kan vi desværre fortsat konstatere overtrædelser af forbuddet.

Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand.

Det er foreningen Alkohol og Samfund, der har klaget over diskotekerne til Forbrugerombudsmanden.

»Efter at have politianmeldt natklubber og diskoteker rundt om i landet kan vi desværre fortsat konstatere overtrædelser af forbuddet,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Markedsføringsloven siger, at enhver form for omtale af alkohol er forbudt i en reklame, hvis den henvender sig mod unge under 18 år. Det gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis den bruges som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Markedsføringsloven § 11, stk. 2:
»Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.«

Loven gælder desuden også, selvom diskotekerne ikke udskænker alkohol til mindreårige.

I tilfældet med Havana i Varde måtte natklubben betale bøden for i beskrivelsen at have skrevet, at arrangementet er for »16+«, mens Forbrugerombudsmanden mener, at Crazy Daisy har brudt loven ved at invitere »alle med studiekort« samt skrive, at diskoteket glæder sig »til at se alle de nye elever« Forbrugerombudsmanden vurderer, at reklamen også omfatter unge under 18 år, som netop er startet på en uddannelse.

Buddy Holly er anmeldt for at lave et lignende opslag på Facebook, hvori der bl.a. står:

»Vi er selvfølgelig mega klar til at holde det vildeste afterparty! Husk at tage dit armbånd med ned til os i baren, for den kan nemlig byttes til 2 af den nye små ugle shot! Den farve der kommer flest af fra de forskellige årgange: 1.års – Grøn 2.års – Gul 3.års – Rød.«

Opslaget vurderer Forbrugerombudsmanden som ulovligt, da gymnasieelever som regel er 16-17 år, når de starter i 1.g.

Læs også