Erhverv

SuperBrugsen og Kvickly åbner over 200 nye madafdelinger i ny stor satsning

SuperBrugsen og Kvickly skriver i en pressemeddelelse, at målet med de nye madafdelinger er at gøre de daglige måltider lettere for danskerne.

SuperBrugsen regner med at etablere 150-160 nye madafdelinger frem mod marts 2022. Foto: Sine Fiig.

De danske supermarkedskæder SuperBrugsen og Kvickly åbner frem til marts 2022 over 200 nye madafdelinger i ét af de største udrulningsprojekter i Coops historie.

Det meddeler de to supermarkedskæder mandag i en pressemeddelelse, hvori der står, at SuperBrugsen i de kommende ti måneder agter at åbne nye afdelinger i 15 butikker pr. måned, mens det for Kvicklys vedkommende bliver fem pr. måned.

»Kundernes madvaner er under hastig forandring, og kravene til inspiration og løsninger er langt større i dag. Med det nye koncept vil vi gå foran i den udvikling, hvor overskrifterne er kvalitet, lokal variation og bekvemmelighed,« siger Jesper Gottschalck Jensen, kædedirektør i SuperBrugsen i pressemeddelelsen.

Også de nuværende slagter- og delikatesseafdelinger står foran en omstrukturering. Fra at være koncentreret om fersk kød, som kunderne selv tilbereder, bliver afdelingen i fremtiden opdelt i fire zoner med færdige måltidsløsninger i form af henholdsvis morgenmad, frokost og aftensmad samt inspiration i brug af kød og grønt.

At have faguddannede medarbejdere, større udvalg af lødige måltidsløsninger og lokalt tilpassede tilbud er helt afgørende i vores kamp mod discountkæderne.

Jesper Gottschalck Jensen, kædedirektør i SuperBrugsen.

Omvæltningen kommer ifølge SuperBrugsen og Kvickly i forlængelse af et måltidsstudie fra 2019, hvor Coop kunne konstatere en klar differentiering mellem hverdag og weekend i forhold til måltidet og fokusset på nydelse. Tallene viser ifølge Coop, at op imod 40 pct. af salget i slagter- og delikatesseafdelingerne sker fredag og lørdag.

Det nye koncept er allerede testet 12 forskellige steder i Danmark det seneste år, og de positive resultater får altså nu SuperBrugsen til at trykke på speederen. Derfor sendes medarbejderne på et uddannelsesprogram forud for åbningen.

»At have faguddannede medarbejdere, større udvalg af lødige måltidsløsninger og lokalt tilpassede tilbud er helt afgørende i vores kamp mod discountkæderne. Det er her kunderne i fremtiden skal opleve en mærkbar forskel mellem et kvalitetssupermarked som SuperBrugsen og en discountbutik endnu tydeligere end hidtil,« siger Jesper Gottschalck Jensen.

SuperBrugsen er ejet af Coop, der i coronaåret 2020 gik væsentligt frem. Omsætningen i Coop steg med 5 pct., mens resultatet før skat var 937 mio. kr. – 483 mio. bedre end i 2019.

BRANCHENYT
Læs også