Erhverv

Interdans Bilabonnement lander for andet år i træk et overskud

De danske kunder er måske i stigende grad ved at tage ideen om biler på abonnement til sig.

Bilabonnement tilbyder sine kunder at vælge mellem biler fra Peugeot, Citroën og Opel, men har tænkt sig at udvide sortimentet. Foto: Valdemar Jørgensen Foto: Valdemar Jørgensen

Tjenesten "Bilabonnement" har nu bevist, at det er muligt at tjene penge på at udbyde biler på abonnement - to år i træk.

Bilabonnement fik i 2019 sit første overskud siden sin fødsel, og det blev i 2020 fordoblet til 1,8 mio. kr. før skat, viser selskabets årsopgørelse.

»Når man har blod, sved og tårer hængende alle steder, er det dejligt, at der kommer noget godt ud af det,« siger Carsten Stephansen, adm. direktør hos Bilabonnement.

Bilabonnement blev grundlagt i 2016 af Danmarks næststørste bilkoncern, Interdan. Firmaet slår sig op på, at dets kunder kan tegne et abonnement på biler, der er »lige så let som dit streaming-abonnement.«

Konceptet
  • Bilabonnement er en online platform, der udbyder biler af mærkerne Peugeot, Citroën og Opel i abonnementsløsninger med 3-36 måneders binding.
  • Kunder betaler et fast, månedligt beløb for at leje en bil.
  • Vil man skifte bil, giver man besked herom en måned i forvejen, ligesom abonnementet kan opsiges med en måneds varsel.
  • Det faste beløb inkluderer udgifter til kasko- og ansvarsforsikring samt grøn ejerafgift, men ikke fx hjulskift til vinter/sommerhjul.

Flere har set ideen i at udbyde biler på abonnement, men det er langtfra alle, der har sorte tal på bundlinjen. Semler Gruppens pendant, Dribe, har i løbet af de tre seneste år leveret underskud i omegnen af 150 mio. kr. samlet.

»Det er en branche med små marginer, og der skal kæmpes. Vores konkurrenters resultater illustrerer meget godt, at det ikke er nemt at lave overskud,« siger Carsten Stephansen.

En af udfordringerne ved at tjene penge på den forholdsvis nye service er, at man tjener relativt lidt per bil per måned, fortæller Carsten Stephansen.

Selvom Bilabonnement nu har omkring 1.000 abonnement-biler kørende i Danmark, skal der ikke mange ubetalte parkerings- eller fartbøder til at ødelægge regnestykket, siger han.

Det er nemlig Bilabonnement, der står for at forsikre de biler, som kunderne kører rundt i, og det er ikke alle kunder, der har vist sig lige kreditværdige. Derfor bliver nye kunder nu set mere grundigt efter i sømmene, fortæller Carsten Stephansen.

»Man handler med kunder, som tænder på, at vi kører uden udbetaling eller med lille udbetaling, og at vi ikke beder om noget depositum. Så når noget går galt, går det relativ galt,« siger Carsten Stephansen.

På trods af udfordringerne tror Carsten Stephansen på, at Bilabonnement i 2021 kommer til at lande et resultat, der er bedre end det netop fremlagte overskud i 2020.

Bilabonnement har en række projekter, der skal udvikle forretningen, i støbeskeen. Heriblandt er det planen, at sortimentet, der i dag tæller biler fra Peugeot, Citroën og Opel, skal udvides med flere mærker.

Carsten Stephansen fortæller også, at Bilabonnement vil åbne for erhvervsleasing og i det hele taget »skalere forretningen lidt op.« Det indebærer også marketingfremstød, der skal gøre flere danskere opmærksomme på Bilabonnement.

Foruden abonnementer på biler gør selskabet sig også i biludlejning og salg af brugte biler. Overskuddet på 1,8 mio. kr. kan altså ikke alene tilskrives abonnementerne, men Carsten Stephansen fortæller, at den del er profitabel.

Han mener, at biler på abonnement er kommet for at blive.

»Det tror jeg hundrede procent på, og det bliver kun større. Med tiden vil abonnement blive den foretrukne måde at have bil på,« siger han.

Bilabonnements ejer, Interdan, har også i dag udgivet sin årsopgørelse. Landets næststørste bilkoncern kom ud af 2020 med en omsætning på 9,4 mia. kr. og et resultat før skat på 874 mio. kr.

Læs også
Top job