Erhverv

Interdans Bilabonnement lander for andet år i træk et overskud

De danske kunder er måske i stigende grad ved at tage ideen om biler på abonnement til sig.

Artiklens øverste billede
Bilabonnement tilbyder sine kunder at vælge mellem biler fra Peugeot, Citroën og Opel, men har tænkt sig at udvide sortimentet. Foto: Valdemar Jørgensen

Tjenesten "Bilabonnement" har nu bevist, at det er muligt at tjene penge på at udbyde biler på abonnement - to år i træk.

Bilabonnement fik i 2019 sit første overskud siden sin fødsel, og det blev i 2020 fordoblet til 1,8 mio. kr. før skat, viser selskabets årsopgørelse.

»Når man har blod, sved og tårer hængende alle steder, er det dejligt, at der kommer noget godt ud af det,« siger Carsten Stephansen, adm. direktør hos Bilabonnement.

Bilabonnement blev grundlagt i 2016 af Danmarks næststørste bilkoncern, Interdan. Firmaet slår sig op på, at dets kunder kan tegne et abonnement på biler, der er »lige så let som dit streaming-abonnement.«

Flere har set ideen i at udbyde biler på abonnement, men det er langtfra alle, der har sorte tal på bundlinjen. Semler Gruppens pendant, Dribe, har i løbet af de tre seneste år leveret underskud i omegnen af 150 mio. kr. samlet.

»Det er en branche med små marginer, og der skal kæmpes. Vores konkurrenters resultater illustrerer meget godt, at det ikke er nemt at lave overskud,« siger Carsten Stephansen.

En af udfordringerne ved at tjene penge på den forholdsvis nye service er, at man tjener relativt lidt per bil per måned, fortæller Carsten Stephansen.

Selvom Bilabonnement nu har omkring 1.000 abonnement-biler kørende i Danmark, skal der ikke mange ubetalte parkerings- eller fartbøder til at ødelægge regnestykket, siger han.

Det er nemlig Bilabonnement, der står for at forsikre de biler, som kunderne kører rundt i, og det er ikke alle kunder, der har vist sig lige kreditværdige. Derfor bliver nye kunder nu set mere grundigt efter i sømmene, fortæller Carsten Stephansen.

»Man handler med kunder, som tænder på, at vi kører uden udbetaling eller med lille udbetaling, og at vi ikke beder om noget depositum. Så når noget går galt, går det relativ galt,« siger Carsten Stephansen.

På trods af udfordringerne tror Carsten Stephansen på, at Bilabonnement i 2021 kommer til at lande et resultat, der er bedre end det netop fremlagte overskud i 2020.

Bilabonnement har en række projekter, der skal udvikle forretningen, i støbeskeen. Heriblandt er det planen, at sortimentet, der i dag tæller biler fra Peugeot, Citroën og Opel, skal udvides med flere mærker.

Carsten Stephansen fortæller også, at Bilabonnement vil åbne for erhvervsleasing og i det hele taget »skalere forretningen lidt op.« Det indebærer også marketingfremstød, der skal gøre flere danskere opmærksomme på Bilabonnement.

Foruden abonnementer på biler gør selskabet sig også i biludlejning og salg af brugte biler. Overskuddet på 1,8 mio. kr. kan altså ikke alene tilskrives abonnementerne, men Carsten Stephansen fortæller, at den del er profitabel.

Han mener, at biler på abonnement er kommet for at blive.

»Det tror jeg hundrede procent på, og det bliver kun større. Med tiden vil abonnement blive den foretrukne måde at have bil på,« siger han.

Bilabonnements ejer, Interdan, har også i dag udgivet sin årsopgørelse. Landets næststørste bilkoncern kom ud af 2020 med en omsætning på 9,4 mia. kr. og et resultat før skat på 874 mio. kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.