Erhverv

Cornakrisen har sendt busselskabet Abildskou i historisk stort underskud

Ifølge et nyt regnskab satser selskabet fremover på bl.a. renovationskørsel, der allerede nu har vist »gode takter«.

Artiklens øverste billede
Busselskabet Abildskou står bl.a. bag Linie 888 og er en del af fjernbusnetværket Flixbus. PR-foto: Abildskou

Det danske transportfirma Abildskou, der især er kendt for sine busrejser på tværs af landet, har ikke overraskende haft et svært år i 2020.

Pandemien fik tidligt på året regeringen til at opfordre danskerne til at begrænse fysisk kontakt og undgå rejser på tværs af landet. Derfor kommer det formentlig heller ikke som nogen overraskelse, at Abildskou sidste år tabte millioner af kroner og måtte kigge langt efter rejsende kunder.

Samlet kostede coronakrisen sidste år familievirksomheden et underskud på 3 mio. kr., mens selskabets egenkapital faldt med 22 pct., viser et nyt regnskab.

»18 ud af vores i alt 20 busser har holdt helt stille i et år, fordi der ikke har været nogen kunder. Det har gjort, at vi ikke har kunnet holde pengene hjemme. Det giver ingen mening for os at have dem ud at køre, når der ikke er nogen kunder at fragte rundt. Al aktivitet forsvandt som dug for solen i 2020, og køretøjernes værdi er derfor faldet markant,« siger adm. direktør Jess Abildskou.

Hvad, der måske er mere overraskende, er, at busselskabet fremover satser på andre forretningsområder. Heriblandt renovationskørsel i Aarhus.

Kort inden pandemien for alvor brød ud, overtog Abildskou nemlig seks specialopbyggede komprimatorbiler med chauffører fra DSV Transport, der nu samler skrald i Aarhus Kommune. Ligesom selskabet ifølge direktøren har i den kommende tid vil tilføre endnu en bil til at håndtere skraldet i Aarhus Kommune og derudover kører eksportkørsel til Norge.

»Det er egentlig ikke så forskelligt fra at køre buskørsel. Vi laver en plan for, hvordan chaufføren skal køre rundt, og om han skal samle passagerer op ved stoppesteder eller samle skraldespande op fra vejkanten er - set fra vores stol - nogenlunde det samme. Godset er selvfølgelig anderledes og skal behandles forskelligt, men renovationskørslen har allerede nu vist gode takter,« siger Jess Abildskou.

Han understreger, at coronapandemien fortsat trækker fjernbustrafikken ned, og derfor vil selskabet fortsat også at søge nye forretningsområder i 2021.

»Krisen har tvunget os til at udvide vores forretningsområde og finde nye måder at bruge vores energi på, men det ligger fortsat dybt i vores DNA at køre fjernbus, så det vil vi blive ved med, selvom jeg tror, at der går noget tid, før vi får det store kundepotentiale tilbage i den kollektive trafik,« lyder det fra direktøren.

Alligevel forventer Abildshou i 2021 at kunne præsentere et positivt resultat.

Selskabet blev grundlagt i 1960 og har gennem mere end 35 år været ejer af familien Abildskou.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.