Erhverv

Madspildsapp taber rekordmange millioner

Too Good To Go har for alvor lidt under regeringens nedlukninger af restaurationsbranchen under coronakrisen, men trods trecifret millionunderskud holder man alligevel hovedet højt hos ledelsen.

Mette Lykke er adm. direktør i Too Good To Go, men som har en fortid i Endomondo og blev rig på salget.Foto: Gregers Tycho

Madspildsvirksomheden Too Good To Go blev spået en lysende fremtid, da det for kort tid siden blev annonceret, at man havde startet sit hidtil største samarbejde med fødevarekoncernen Dagrofa. Nu viser selskabets seneste regnskab imidlertid at 2020 har været et hårdt år for den snart fem år gamle virksomhed.

Med et underskud på 144 mio. kr. lider Too Good To Go sit største tab nogensinde, men det har ikke slået adm. direktør, Mette Lykke, helt ud af kurs endnu.

I regnskabet skriver ledelsen, at tabet er væsentligt større end man havde regnet med inden coronakrisen brød ud. Pandemien og de efterfølgende nedlukninger af store dele af restaurationsbranchen har imidlertid tvunget Too Good To Go til at tænke ud af boksen og indgå i samarbejder med eksempelvis supermarkedskæder.

Senest har man indgået i et samarbejde med Dagrofa om, at Too Good To Go-konceptet skulle rulles ud i intet mindre end 9000 europæiske Spar-butikker.

»Jeg er selvfølgelig helt vildt glad for og stolt over, at vi nu tager kampen mod madspild til et helt nyt niveau i samarbejde med SPAR. Inden længe vil hele 9.000 europæiske SPAR-butikker være at finde i appen, hvilket gør samarbejdet til det ultimativt største i Too Good To Go’s levetid. SPAR fortjener stor respekt for at vise vejen på europæisk plan,« sagde Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go i Danmark, i en pressemeddelelse om aftalen.

Too Good To Go blev stiftet i 2016. I dag har selskabet Mette Lykke som direktør - hun er medstifter af appen Endomondo, som hun i 2015 solgte for en halv mia. kr. til Under Armour.

Rent praktisk fungerer Too Good To Go således, at man gennem en app kan købe billige madvarer eller ”lykkeposer” af forskellige restauranter og fødevarekæder, der hentes ved lukketid og som indeholder mad, der ellers ville være smidt ud.

BRANCHENYT
Læs også