Erhverv

Udsigt til eksplosiv vækst i salget af økologi

Salget af økologiske fødevarer ventes at vokse hastigt de kommende år. I nogle varekategorier får økologien så stor markedsandel, at de konventionelle varer bliver skubbet helt ud af butikkerne.

Økologiske fødevarer har i dag en markedsandel på omkring 13 pct. i Danmark. Økologisk Landsforening har et mål om at øge andelen til 30 pct. i 2030. Det indebærer, at salget skal øges mindst 27 mia. kr.
Foto: Carsten Andreasen Salget af økologiske fødevarer vokser hurtigt i danske supermarkeder. I flere varekategorier er økologi ved helt at fortrænge konventionelle varer. Det gælder blandt andet for nogle typer af økologiske grøntsager. Axel Månsson er landets største producent af økologiske grøntsager og udvider løbende produktionen, mens han på længere sigt venter at indstille produktionen af konventionelt grønt.


Foto: Marie Ravn

Salget af økologiske fødevarer er steget eksplosivt under coronakrisen, og der er udsigt til meget mere vækst de kommende år.

I 2020 steg salget af økologiske fødevarer i danske supermarkeder med 14 pct. til 16 mia. kr., og detailkoncernen Coop venter, at væksten vil fortsætte.

»Vores mål er at øge salget af økologiske fødevarer med 60 pct. inden 2025. Det er absolut realistisk at nå det mål, som vil svare til, at 22 pct. af vores totale fødevaresalg er økologisk i 2025,« siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop, der driver 1.030 butikker i Danmark.

Thomas Roland venter, at salget af økologi især vil stige i varekategorier som kød, drikkevarer, frugt, grønt og forarbejdede fødevarer.

»Vi ved af erfaring, at når den økologiske produktion først kommer op i en vis skala og får en vis markedsandel, så bliver væksten selvforstærkende, fordi produktionen bliver mere effektiv og priserne lavere. Det kan samtidig give salget et ekstra løft, hvis markedsandelen for enkelte økologiske varetyper når så højt op, at nogle af butikkerne helt indstiller salget af konventionelle varianter. Det er vi begyndt at se eksempler på. Eksempelvis udfasede Irma konventionelt mel,« påpeger Thomas Roland.

Økologi var tidligere primært et storbyfænomen, men salget af økologi vokser nu også hurtigt i de små butikker ude på landet.

»De kommende år vil væksten i stigende grad være drevet af øget salg uden for storbyerne,« vurderer Thomas Roland.

De nyeste tal viser, at økologiske fødevarer har en markedsandel på 13 pct. i detailhandlen og omkring 12 pct. i foodservicesektoren (restauranter, kantiner mm.).

Økologisk Landsforening har et mål om, at 30 pct. af hele fødevaresalget i Danmark skal være økologisk i 2030. Det svarer ifølge Finans’ beregninger til, at det samlede salg af økologi skal øges fra omkring 18 mia. kr. til minimum 43 mia. kr. i løbet af dette årti.

»Væksten vil først og fremmest være drevet af forbrugernes ønske om mere økologi, men samtidig vil politikerne formentlig forstærke væksten ved at skrue på forskellige håndtag. Eksempelvis har EU-Kommissionen netop åbnet for, at EU-landene kan indføre en reduceret moms på økologisk frugt og grønt,« påpeger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Han tilføjer, at økologi i stadig flere varekategorier er vokset så meget salgsmæssigt, at væksten bliver selvforstærkende.

»Der er områder, hvor økologien har fået så store markedsandele, at man begynder at udfase de konventionelle varianter. Det vil ske for basisvarer som mel, havregryn, gulerødder, bananer og plantedrikke. Processen begynder, når den økologiske markedsandel stiger til over 50 pct.,« siger Henrik Hindborg.

Udfasningen af konventionelle varianter vil først tage fart i storbyerne, hvor økologien har de højeste markedsandele, og siden sprede sig til resten af landet, mener Henrik Hindborg.

Detailhandelsekspert Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia, vurderer, at salget af økologiske fødevarer vil fortsætte med at stige.

»Væksten drives blandt andet af, at danskerne generelt er blevet mere kvalitetsbevidste, har fået mere fokus på sundhed og oftere køber dyrere varer. Samtidig er sortimentet af økologiske varer blevet langt bredere, og i nogle kategorier er der efterhånden et ret begrænset udbud af konventionelle varer.«

Dorte Wimmer tilføjer, at væksten forstærkes af, at også lavprissupermarkederne nu har et bredt sortiment af økologi.

EU-Kommissionen har for nylig offentliggjort en målsætning om, at det økologiske landbrugsareal i EU inden 2030 skal tredobles, så det kommer til at udgøre 25 pct. af det samlede landbrugsareal.

»Hvis dette mål bliver nået, vil det medføre en markant større produktion af økologiske fødevarer. Resultatet vil blive et bredere sortiment og formentlig lavere priser. Det kan i sig selv være med til at øge salget af økologi,« vurderer Thomas Roland, Coop Danmark.

BRANCHENYT
Læs også