Erhverv

Eksplosive prisstigninger presser fødevarevirksomhederne

Store prisstigninger på landbrugsråvarer lægger et hårdt pres på indtjeningen i danske fødevarevirksomheder. Mange er fanget på mellemhånd med høje indkøbspriser og salgspriser, der endnu ikke er forhandlet op.

De seneste måneders eksplosive prisstigninger på landbrugsråvarer lægger massivt pres på indtjeningen i mange danske fødevarevirksomheder.

»Vi har før oplevet store udsving i råvarepriserne, men udviklingen det seneste år overgår alt. Priserne er steget i et tempo og til niveauer, der aldrig er set før. Det lægger et heftigt pres på vores indtjeningsmarginer,« fortæller Christian Munk, adm. direktør i fødevarevirksomheden Dragsbæk, der blandt andet producerer margarine og stegefedt.

Dragsbæks primære råvare er vegetabilske olier, og prisen på nogle af olierne er steget mere end 100 pct.

»Forsyningssituationen er strammere end nogensinde før. Vi har foreløbig klaret os igennem og fået de nødvendige råvarer. Realiteten er dog, at der ikke er ekstra tilgængelige mængder af vegetabilsk olie i markedet. Hvis vi fik nye kunder, ville vi aktuelt ikke kunne skaffe olie til at levere til dem,« siger Christian Munk.

Allerede i slutningen af 2020 troede han, at råvarepriserne havde toppet, men siden er de fortsat op i nye rekordniveauer. Dette mønster gælder for en lang række landbrugsråvarer, der er basis for produktionen i fødevareindustrien.

Det afspejler sig i den nyeste konjunkturmåling fra Landbrug & Fødevarer. Her er er andelen af fødevarevirksomheder, der oplever stigende råvarepriser som en produktionsbegrænsning, tredoblet til 54 pct. Dermed er høje råvarepriser nu i særklasse den største udfordring for sektoren.

»Der er tale om så massive og hurtige prisstigninger på råvarerne, at nogle af fødevarevirksomhederne i en periode vil blive klemt på indtjeningen. Deres indkøbspriser er steget, mens salgspriserne er bundet af kontrakter. I takt med at kontrakterne genforhandles, er det afgørende, at regningen sendes videre. Ellers vil der være nogle, som ikke klarer den,« siger Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, der er et branchefællesskab for fødevarevirksomheder i Danmark integreret i erhvervsorganisationen DI.

Han oplyser, at nogle fødevarevirksomheder har problemer med overhovedet at få de nødvendige råvarer.

»De står og mangler måske 70 gram af en særlig ingrediens for at kunne gøre en hel container færdig. Det er helt exceptionelt. Det handler ikke kun om stigende priser. Det handler også om, at der er råvarer, man slet ikke kan få,« siger Leif Nielsen.

Hos Lantmännen Cerealia, som blandt andet producerer mel, gryn og müsli, har man oplevet prisstigninger på alle typer af råvarer.

»Der er tale om ekstraordinært voldsomme prisstigninger, og det er priserne på alle vores råvarer, der stiger stejlt. Det gælder alt fra korn til rosiner, nødder og bananchips. Vi dækker vores indkøb af periodevis, men de afdækninger er udløbet, og prisstigningerne slår igennem i vores økonomi. Derfor vil der være en periode, hvor vores indtjening er under hårdt pres,« siger Kim Madsen, adm. direktør for Lantmännen Cerealia.

Hos brødproducenten Kohberg Bakery Group lægger de stigende råvarepriser også pres på marginerne.

»Det er alt fra emballage til landbrugsråvarer, der er steget i pris. Det lægger et pres på vores indtjeningsmarginer. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at forsvare vores marginer,« understreger Kohbergs adm. direktør, René Normann Christensen.

Mens prisen på landbrugsvarer er steget eksplosivt, har de danske forbrugerpriser på fødevarer foreløbig været stort set stabile. Det varer næppe ved.

»Historien viser, at prisstigninger på landbrugsråvarer ender med – godt og vel – at blive væltet over i forbrugerpriserne. Til gengæld ser man ofte, at forbrugerpriserne ikke fuldt ud sænkes, når råvarepriserne falder,« siger Henning Otte Hansen, seniorrådgiver ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, KU.

Læs også