Erhverv

Lamaer i Bolivia har gjort Aiayu til en millionforretning med kunder i hele Skandinavien

»Vi vil ikke kun måles og vejes på, hvor mange produkter der ryger over disken,« siger adm. direktør, Maria Glæsel.

Artiklens øverste billede
Aiayu står bag flere produkter i bæredygtige materialer. Det gælder bl.a. sweatre af lamauld, sengetøj og strikkede puder. Foto: PR

Uden nogen form for forretningserfaring kastede designeren Maria Høgh Heilmann sig ud i livet som iværksætter.

På en rejse til Bolivia i starten af 00’erne tabte hun sit hjerte til noget så atypisk som lamauld og det folk, der i generationer har arbejdet med det bløde materiale.

Den håbløse forelskelse blev til det bæredygtige brand Aiayu, der siden er vokset til en millionforretning med 200 forhandlere og kunder i hele Skandinavien.

»De første mange år havde vi ingen forretning. Brandet er bygget op om fortællingen fra Bolivia og troen på, at lamauld har en berettigelse. Vi lagde alle vores æg i en kurv, og de første 5-10 år var et langt, sejt træk,« siger medejer og adm. direktør, Maria Glæsel, der blev en del af Aiayu i 2011.

Maria Glæsel (t.v.) og Maria Høgh Heilmann står bag Aiayu, der blev stiftet i 2005. Foto: PR

Alligevel er det nu lykkedes det danske brand at skabe et overskud på knap 5 mio. kr. efter skat og en bruttofortjeneste på 20,5 mio. kr., hvilket er fire gange så meget som for fem år siden.

Samtidig er antallet af butikker vokset. I november slog Aiayu dørene op til sin fjerde butik, hvilket betyder at det danske brand nu har to butikker i København, en i Aarhus og en i den norske hovedstad, Oslo.

»Med tiden er vi blevet bedre til at drive forretning, men tankegangen er fortsat den samme. Vi vil ikke kun måles og vejes på, hvor mange produkter der ryger over disken. Vi holder fast i udelukkende at producere i naturlige materialer på en ordentlig måde, der støtter de lokale og får deres fortælling ud at leve,« siger Maria Glæsel, der understreger, at det er vigtigere for brandet end at spytte nye produkter ud over rampen.

Et konkret eksempel på den bæredygtige tankegang er, at Aiayu under coronakrisen valgte at vaccinere sine mere end 350 produktionsansatte og deres familier i Indien. Det sker i en tid, hvor brandet fortsat er presset og arbejder hårdt for at holde gang i produktionen.

»Ingen er overflødige og ved at vaccinere de ansatte i Indien stabiliserede vi samtidig vores forsyningskæde. Er det så bæredygtighed eller en strategisk beslutning? For os er det en investering og et ønske om at gøre noget godt, der sikrer både virksomheden og vores ansatte,« siger Maria Glæsel.

Hun mener, at det er en forældet tankegange at adskille bæredygtighed og kommerciel forretning, fordi de to parametre ifølge hende hænger uløseligt sammen.

»Vi vil gerne bevise, at man kan drive en kommerciel forretning ud fra en bæredygtig og økologisk tankegang. Det har aldrig været målet at åbne fem-seks butikker på en gang eller tage en årrække med røde tal på bundlinjen. Vi tror på, at vækst tager tid. Ligesom det gode produkt tager tid at producere,« siger direktøren.

Har I fravalgt vækst, som kunne være indfriet, ved at drive forretningen på den måde frem for en mere kommerciel tankegang?

»Ja, det har vi nok, men hvis vi havde tænkt mere kommercielt, var vi gået på kompromis med produktet og havde ikke været, hvor vi er i dag. Det tager tid at finde de rette materialer og samarbejdspartnere, som vi kan arbejde med i mange år. For mange lyder vores forretningstilgang sikkert for ideologisk og naiv, men det er forkert, når nogen siger, at man ikke kan skabe en kommerciel forretning, der er bæredygtigt funderet. Kunderne vil gerne betale for kvalitet og ordentlighed,« siger direktøren.

Grundlæggende tror hun på, at forbrugerne bliver gladere for deres produkter, hvis de skal bruge længere tid på at tænke over, om de vil have dem eller ej.

Aiayu forventer i 2022 at åbne butikker i bl.a. Tyskland for at supplere selskabets onlineunivers og give de tyske kunder muligheder for at se og føle selskabets produkter, inden de klikker dem hjem online.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.