Erhverv

Ild.pizza fortsætter med at tabe millioner - alligevel vil kæden åbne endnu flere steder i år

Ifølge direktøren skal flere pizzeriaer på sigt sikre den fremadstormende kæde et positivt resultat.

Folkene bag Ild.pizza mener selv, at de er lykkedes med at "finde et hul i markedet" ved at åbne i forstæderne, hvor der oftest kun er få konkurrenter. På billedet ses Anders Grønborg(th), der er medejer af kæden, og  medejer Younes Deaibes. Arkivfoto: Marie Ravn

Der er fart over feltet hos den nytænkende pizzakæde Ild.pizza, der siden etableringen i for knap to år siden har åbnet 14 pizzeriaer og spredt sig til forstæder i hele Jylland.

Om Ild.pizza
  • Pizzakæden Ild.pizza er stiftet af Anders Grønborg og Esben Mols Kabell i 2018
  • Det skete, efter at de to aarhusianere solgte størstedelen af deres virksomhed Lasertryk.dk, som er Nordens største trykkeri, til en tysk kapitalfond

  • Kæden sælger stenovnsbagte pizzaer, som kunderne selv kan sammensætte online

  • Ild.pizza har på nuværende 14 pizzeriaer i Danmark

Alligevel er det fortsat ikke lykkedes kæden at skabe et samlet overskud på hverken på driftsresultat eller bundlinje, viser et nyt regnskab for 2020.

Her tabte kæden næsten 5 mio. kr. efter skat og havde et negativt driftsresultat på knap 6 mio. kr.

Men de negative tal holder ikke den aarhusianske pizzakæde fra at tænke stort. Alene i år forventer Ild.pizza at åbne yderligere 15-20 pizzeriaer herhjemme, og allerede i starten af juli slår kæden dørene op til sit første pizzeria på Sjælland.

»2020 har været endnu et opstartsår for os. Vi har etableret nye restauranter og er godt i gang med at få bygget det fundament, som skal sikre vores fortsatte drift og ekspansion. Derfor har vores ekspansionsomkostninger også oversteget indtjeningen sidste år, men udviklingen er som forventet, og vi planlægger fortsat at åbne en nye restauranter hver måned,« siger Elias Grøftholdt Tychsen, der blev indsat som direktør for Ild.pizza i januar.

Konceptet bag Ild.pizza er, at kunderne selv kan sammensætte deres italienske pizzaer online, samtidig med at kæden slår sig op på en mere digital forretningsmodel end de traditionelle pizzaerier. Eksempelvis kan kunderne følge deres bestilling online og se pizzaerne blive bagt i selskabs stenovne via et kamera.

Siden etableringen har planen været at sprøjte en masse pizzaeriaer ud i forstæder for på den måde at få volumen op og på sigt tjene penge på konceptet.

Ifølge Elias Grøftholdt Tychsen er det fortsat strategien. Derfor bliver det også nødvendigt for kæden at få tilført kapital fra Ild.pizzas holdingselskab for at kunne sikre vækstplanerne og den yderligere ekspansion.

Præcis hvor meget kapital det bliver nødvendigt at få tilført i år, vil direktøren ikke sætte tal på.

»Hvis vi ikke får en stor portefølje af restauranter, kommer vi ikke til at være selvfinansieret. Vi vil være en landsdækkende kæde, og planen er ikke, at vi skal skrue ned for væksten, når vi er selvfinansieret. Vi vil fortsætte ekspansionen og tror på, at kæden har kæmpepotentiale,« siger Elias Grøftholdt Tychsen.

Den fremadstormende kæde har da også stærke erhvervsprofiler i ryggen. Bag konceptet står Anders Grønborg og Esben Mols Kabell, der for år tilbage solgte størstedelen af deres virksomhed Lasertryk.dk, som er Nordens største trykkeri, til en tysk kapitalfond.

Det indbragte dem et større, ukendt millionbeløb.

Ild.pizza forventer i 2021 at åbne et nyt åbne et nyt pizzeria hver anden uge. Herefter er planen på sigt at ekspandere konceptet til andre skandinaviske lande.

»Hvis vi bliver ved med at blive taget venligt imod i de byer, hvor vi åbner, vil Danmark nå sin mæthedsgrad indenfor nogle år. Men hvis kæden har sin berettigelse herhjemme, er vi også overbevist om, at den har det udenfor landets grænser. Ud fra den tese er det nærmere begrænsningens kunst, og vi har derfor også allerede tanker om, hvordan vi kan åbne i vores nabolande,« siger Elias Grøftholdt Tychsen.

For at følge sine vækstplaner skal Ild.pizza ansatte omkring 70 nye medarbejdere hver måned.

Læs også