Erhverv

Herretøjsbrandet Les Deux har solgt aktiemajoriteten for et trecifret millionbeløb

Ifølge stifterne skal det være med til at sikre international vækst og løfte dansk herremode til et internationalt niveau.

Andreas von der Heide grundlagde sammen med Kristoffer Haapanenn tøjmærket Les Deux i 2011. Arkivfoto:Stine Bidstrup

Stifterne bag det danske herretøjsbrand Les Deux har solgt størstedelen af sine aktier til det svenske investeringsselskab Röko for et trecifret millionbeløb.

Det sker, efter tøjbrandet sidste år bragede frem og mere end fordoblede sit overskud før skat.

»Vi har i 10 år holdt ejerandelene på egne hænder. Vi har planer om at tredoble virksomheden, og i den forbindelse har det været nødvendigt at få en stærk, finansiel partner ind for at løfte os og har viden om at skalere virksomheder internationalt. Det er en strategisk beslutning,« siger stifter og medejer Andreas von der Heide.

Han ønsker ikke at oplyse det præcis beløb for handlen, men stifteren fortæller, at svenske Röko overtager 60 pct. af selskabet, som han og direktør og medejer Kristoffer Haapanen grundlagde i 2011.

»Det har været meget vigtigt for os at få en partner, som ikke ville røre den daglige drift. De mennesker, som i dag arbejder i Les Deux, er dem, der definerer vores succes. Vores kultur er sindssyg stærk, og derfor bliver vores roller i selskabet også fortsat de samme,« siger Andreas von der Heide, der understreger, at handlen udelukkende er interessant for selskabet pg.a. den kapital og erfaring, som det får tilført fra Röko.

Les Deux har i dag over 800 forhandlere i 15 lande og beskæftiger omkring 50 medarbejdere.

I 2020 omsatte brandet for over 100 mio. kr., samtidig med det åbnede fire nye butikker og 10 showrooms på tværs af Europa.

Andreas von der Heide fortalte tidligere i år til Finans, hvordan selskabet gennem coronapandemien forsøgte at vende frygt og uvished til handling. Det resulterede i, at selskabet sidste år eksempelvis lykkedes med at lukke en aftale med den tyrkiske kæde Beymen samtidig med, at Les Deux også forhandles i de største varehuskæder i Ukraine, Rusland og Estland.

Derudover forhandlede selskabets produkter også af den amerikanske varehuskæde Nordstrom, der årligt omsætter for mere end 100 mia. kr

Ifølge medejeren har det positive mindset gennem pandemien været med til at gøre selskabet endnu mere relevant blandt investorerne.

»Vi har været interessante for investorer længere, og der var fem bydere på handlen. Men alligevel viser det, at vi er gået gennem så stor en krise med de tal og den vækst, vi er, hvor stærke vi er i Europa,« siger Andreas von der Hedie.

Les Deux forventer om fem år at have dobbelt så mange forhandlere som nu samtidig med, at kæden planlægger at være til stede i 30 forskellige lande.

I 2023 forventer selskabet at kunne omsætte for 300 mio. kr.

Læs også