Erhverv

Iværksætter på dybt vand: Kunderne raser over Waterys levering og kundehåndtering

21-årige Daniel Johannesen er på ingen måde stolt af den seneste udvikling i svømmevirksomheden Watery, der sidste år omsatte for rekordmange millioner.

Artiklens øverste billede
Daniel Johannesen, der er tidligere elitesvømmer, stiftede i 2016 svømmevirksomheden Watery. PR-foto

Vækst og stigende omsætning er ikke det eneste, der tæller, når man skal opbygge en stor, succesfuld forretning.

Det har den 21-årig iværksætter og tidligere elitesvømmer Daniel Johannesen lært på den hårde måde.

I januar fortalte han til Finans, hvordan hans virksomhed Watery, der sælger svømmetøj og -udstyr til private og professionelle, havde mere end fordoblet omsætningen i 2020. Den seneste måned har billedet dog været et helt andet.

Vrede mails, dårlige anmeldelser på Trustpilot og kunder, der raser over selskabets leveringstider og kundehåndtering, er nemlig strømmet ind over Watery og har sendt selskabet i en sand shit storm.

»Det er gået alt for stærkt, og jeg er på ingen måde stolt af virksomheden lige nu. Jeg ærgrer mig over, at jeg som dirketør ikke har været dygtig nok, når det kommer til de transportudfordringer, vi har oplevet i forbindelse med coronakrisen. Jeg har prioriteret forkert og ikke fået kommunikeret tilstrækkeligt til kunderne. Det er klart min største fejltagelse hidtil. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at komme tilbage til den virksomhed, vi var inden,« siger Daniel Johannesen.

Ifølge iværksætteren skyldes den seneste tids utilfredse kunder, at Watery under coronapandemien udover at fokusere på udstyr til svømmehaller og -konkurrencer også rettede fokus mod padelboards og udstyr til åbent hav. Det skete i håbet om at vinde nye markedsandele, mens pandemien hærgede, og selskabets øvrige markeder var lukket ned.

Resultatet blev dog et andet. Ifølge Watery var importen af padelboards i foråret så forsinket, at det er gået udover kunderne, der i første omgang ikke modtog deres varer til den planlagte leveringsdato og først meget sent blev informeret om, at varerne var forsinket.

»Da jeg tog produkterne (padelboards og udstyr til åbent hav red.) ind, var det for at bibeholde væksten, da svømmehallerne lukkede ned. Padelboards skal ikke være en fast del af forretningen. Det er ikke det, vi er sat i verden for. Vi skal fokusere på svømmeudstyr og badetøj, og derfor er jeg også utrolig ked af, at det er gået den helt forkerte vej,« siger Daniel Johannesen, der erkender, at leveringsproblemerne ikke har været håndteret konkret og derfor også har påvirket andre dele af forretningen.

Han vil dog ikke svare på, hvad de utilfredse kunder og den manglende information til de handlende konkret har kostet Watery den seneste måneds tid.

Svømmevirksomheden omsatte i 2020 for 25 mio. kr. mod 10 mio. kr. året inden.

»Vi havde ikke på nogen som helst måde haft samme omsætning, hvis vi ikke havde taget padel boardsind, men når jeg ser tilbage, så skulle jeg have været meget mere bevidst om, hvad det vil sige at have så mange forbestillinger ude. Jeg har indset, at det vigtigste ikke er, at det går stærkt, men at væksten kommer på den rigtige måde. Vækst og omsætning betyder ingenting, hvis jeg ikke har glade kunder,« siger Daniel Johannesen.

Han fortæller, at Watery i håbet om at rette op på de mange negative kundeoplevelser har ansat 13 nye medarbejdere. Knap halvdelen af dem er hyret for at håndtere den »ekstreme« situation med forudbestilte padelboards, der har været længere undervejs end først antaget.

Derudover har selskabet for halvanden uge siden stoppet salget af de populære padelboards for at forhindre flere forsinkede varer i at hobe sig op fremover.

»Det betyder ikke nødvendigvis, at vi ikke vil sælge dem igen senere, men det kommer ikke til at være på samme måde med lange forudbestillinger. Vi har lært meget i den her process og ved nu, at et presset containermarked gør, at der helt sikkert kommer forsinkelser på leveringerne oversøisk. Det vil vi indregne bedre fremover,« siger Daniel Johannesen, der garanterer, at alle involverede kunder har hørt fra selskabet og vil modtage deres varer indenfor den aftale leveringstid.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.