Erhverv

Gjorde Björn Borg-underbukser til allemandseje - nu slutter forretningseventyret snart

Ole Damm har i snart 30 år distribueret det populære Björn Borg-undertøj til danskerne. Det stopper han dog med i løbet af 2021.

Ole Damm har i mange år solgt Björn Borg-underbukser til danskerne. Men det er nu snart slut.

Ole Damms forhold til Björn Borg tog for alvor fart en aften i 1980 på den sagsomspundne natklub Studio 54 i New York.

Den aften lånte Ole Damm 100 dollars af én af Björn Borgs venner, så danskeren kunne komme ind at feste på Studio 54, hvor Björn Borg også var.

Oplevelsen på Studio 54 havde ikke direkte indflydelse på, at Ole Damm i 1992 blev distributør i Danmark af Björn Borgs produkter. Men Ole Damm vender den dag i dag stadig tilbage til episoden i New York i 1980, når han skal beskrive det livsværk, han har fået bygget op de seneste knap 30 år.

Salget af Björn Borg-produkter - især de velkendte underbukser, som nærmest blev allemandseje op gennem 00'erne - har gjort Ole Damm til en velhavende mand.

I selskabet BB Distribution, Denmark A/S har der de seneste 17 regnskabsår været et samlet overskud efter skat på 156,5 mio. kr.

Men i løbet af 2021 stopper selskabet sine aktiviteter. Det er slut som distributør af Björn Borg-produkter i Danmark for Ole Damm og BB Distribution, Denmark.

»I forbindelse med at Björn Borg AB gik på børsen (i 2004, red.) solgte jeg min licens til selskabet i sin tid med tillæg af en distributionsaftale, som udløb sidste år. Der er så lavet en exitaftale i den forbindelse, hvor Björn Borg AB gradvist overtager distributionen her i 2021. Den rejse har været meget fin,« siger Ole Damm.

Det er dog ikke kun Björn Borg-varemærket, som Ole Damm nu vinker farvel til. Tilbage i april solgte han rettighederne til skitøjet fra SOS Sportswear-brandet til danske Sports Group Denmark.

Ole Damm har ellers arbejdet med SOS Sportswear siden 1980'erne og overtog i 2011 kontrollen af varemærket.

»SOS har været driveren i vores virksomhed siden 1985. Uden de successer, vi har skabt i Danmark, og de overskud SOS har givet undervejs, havde vi ikke haft mulighed for at skabe nye og historiske resultater. Blandt andet for Björn Borg med meget store omsætningstal og resultater, som har været båret af, at SOS har haft likviditeten til at holde hånden under Björn Borg under ekspansionen frem til i år, hvor vi har afsluttet vores mangeårige samarbejde,« siger han.

Ole Damm drev SOS Sportswear med sin kone gennem en lang årrække. Hun døde dog i 2017 efter et sygdomsforløb. Siden dengang har det ikke været det samme for ham at drive virksomheden.

»Derfor er jeg glad for, at vi har fundet en professionel køber, der med sikkerhed kan genskabe den succes, vi har haft her i huset med SOS i næsten 40 år,« siger han.

Ole Damm har nu omdannet selskabet, hvori SOS Sportwear tidligere lå, til nu at hedde SOS Medco Denmark. Forretningsområdet er skiftet permantet, så selskabet fremover vil arbejde med bæredygtig og forsyningssikker produktion af værnemidler hovedsagelig med fokus på det danske og svenske marked.

I 2020 medførte satningen på værnemidler et overskud på over 60 mio. kr. i selskabet, der ellers hvert af de otte år forinden havde haft milliontab.

Læs også