Dansk tøjmærke har halveret sit overskuddet under corona
Det danske modebrand NN07 har haft et udfordrende år. For første gang i fem år går selskabet tilbage, viser et nyt regnskab.
Coronapandemien har sat en kæp i hjulet for det danske herretøjsmærke NN07.
For første gang i fem år er selskabet gået tilbage på både bruttofortjeneste og resultat. Det viser et nyt regnskab, som selskabet netop har offentliggjort.
Her fremgår det, at coronakrisen sidste år barberede over halvdelen af overskuddet, der efter skat landede på 13,9 mio. kr.
Bruttofortjenesten lød på 36,6 mio. kr. mod 50,9 mio. kr. i 2019.
»2020 var et udfordrende år som følge af udbruddet af covid-19. Vi har positive udsigter for 2021 og forventer vækst og yderligere udvikling,« skriver ledelsen i regnskabet.
Tilbagegangen bør da ikke komme bag på selskabet. Allerede i 2019-regnskabet gjorde ledelsen nemlig opmærksom på, at pandemien udgjorde en alvorlig trussel for virksomhedens resultat.
»Det er ledelsens opfattelse, at coronavirussen vil påvirke driften i NN07 ApS i 2020. Dog er det ikke afklaret i hvilket omfang. Derfor har NN07 ApS indgået aftale med moderselskabet Chino BidCo ApS om, at denne stiller sikkerhed og øger den økonomiske støtte under året for den videre drift, hvis det måtte blive nødvendigt,« lød det.
Ifølge det seneste regnskab har det dog ikke umiddelbart været nødvendigt at tilføre ny kapital for at sikre selskabet gennem krisen.
»Ledelsen anser årets resultat tilfredsstillende,« står der i regnskabet.
Moderselskabet bag NN07, Chino BidCo, er i dag primært ejet af de svenske kapitalfonde Fidelio Capital og Litorina.
NN07 blev grundlagt i 2007 af Victor Lindh sammen med Ulrik Pedersen. De to N’er i navnet står for No Nationality, mens 07 refererer til året, hvor mærket blev grundlagt.
Victor Lindh og selskabets tidligere adm. direktør, Tommy Holte, har begge en mindre ejerandel af NN07.
Selskabet nye direktør hedder Anders Rahr. Han overtog direktørposten tidligere på året.