Erhverv

Dansk iværksætter vil nytænke handel med brugte biler

Det danske start-up Dreivers har fået tilført 2 mio. kr. Stifteren håber at kunne sælge 15.000 biler i Danmark om året inden for de næste to til tre år.

En dansk iværksætter vil gøre op med bilforhandlernes traditionelle forretningsmodel. Arkivoto: Jens Dresling

Du har købt en brugt bil for en måned siden, og nu er der oliepletter på garagegulvet, når du kommer hjem fra arbejde.

Hvis du har købt bilen hos en bilforhandler, har du ifølge købeloven reklamationsret, så forhandleren betaler for reparationen. Det gælder dog ikke, hvis du har købt bilen af naboen ved et privatkøb. Så må du selv punge ud. Til gengæld tager bilforhandleren en lille mønt for omkostningerne ved at sælge bilen til dig.

Men kan man få sikkerheden ved en reklamationsret samtidig med den lavere pris ved en privat handel? Det er i hvert fald forretningsidéen bag det københavnske start-up Dreivers.

»Traditionelle bilforhandlere har en forretningsmodel, som er den samme, som den var i starten af 1900-tallet. Vi giver forbrugerne et alternativ,« siger stifter og partner i Dreivers Thomas Mørk Hansen.

Dreivers er stiftet i juni 2019, og det er en digital platform for handel med brugte biler.

Sådan fungerer Dreivers' koncept
  • Dreivers skaber kontakt mellem køber og sælger.
  • Hvis der er et match mellem køber og sælger, betaler Dreivers for test og syn af bilen.
  • Herefter køber Dreivers bilen af sælgeren og sælger den til køberen, hvorefter der nu er reklamationsret på bilen.
  • Køber og sælger mødes selv for udlevering af bilen.
  • Alt efter bilens salgspris tager Dreivers et salær, der rangerer fra 10.000 til 25.000 kroner.

Lige nu er ca. 80 pct. af Dreivers’ arbejde manuelt, fortæller Thomas Mørk Hansen. Det vil sige, at virksomheden har medarbejdere til at sidde og formidle kontakten mellem købere og sælgere.

På sigt håber virksomheden dog at kunne udvikle en app, der kan automatisere salgsprocessen. Det skal gøres med hjælp fra nye investorer, som tidligere i år har skudt 2 mio. kr. i selskabet.

Thomas Mørk Hansen vil ikke oplyse navnene på investorerne, men fortæller, at de har erfaring med at bygge og optimere digitale platforme samt markedsføring. Alt sammen kompetencer, selskabet får brug for fremadrettet.

Præcise salgstal vil han af konkurrencehensyn ikke oplyse, men han fortæller, at virksomheden har solgt tilstrækkeligt med biler til nu at have bevis for, at konceptet virker. Dreivers forventer at sælge mellem 500 og 700 biler i år. Derefter venter en opskaleringsfase, hvor selskabet håber på at kunne sælge 15.000 biler om året inden for de næste to til tre år. Herefter venter udlandet.

»Vi vil ind på markedet i Danmark først, men på den lange bane kigger vi også mod andre nordiske lande og Holland,« siger Thomas Mørk Hansen.

Det er dog ikke kun Dreivers, der har set en forretningsidé i et moderne digitalt bilsalg. I 2019 begyndte den britiske onlineplatform Cazoo at sælge brugte biler online uden om traditionelle bilforhandlere. Virksomheden blev to år senere – i september sidste år – vurderet til 2,6 mia. dollars, ca. 16 mia. kr, ifølge Wall Street Journal.

»Cazoo stormer frem lige nu, og vi forventer stor konkurrence fremadrettet. Så for os handler det nu om at være first movers herhjemme og etablere os på markedet,« udtaler stifter og partner Thomas Mørk Hansen.

I Dreivers’ første resultatopgørelse for perioden 26. juni 2019 til 30. september 2020 præsterede firmaet et underskud på 1,2 mio. kr. efter skat, mens virksomheden omsatte for 6,6 mio. kr.

Læs også